سفته عبارت است از تعهدی که شخص اعلام می‌دارد که در زمان معین، مبلغ مشخصی را به طرف نفر مقابل بپردازد. با توجه به ایمن نبودن انتقالات پول، استفاده از سفته میان تاجران، واحدهای تولیدی و یا ارگان هایی که نیاز به ضمانت انجام کار داشتند، رواج یافت. معنی لغوی این کلمه، قرضیست که در ازای چیز دیگر می‌گیرند تا در شهری دیگر باز پس بدهند.

اگر درگیر مسائل حقوقی و قضایی بانکی هستید حتما از مشاوره تلفنی رایگان بهترین وکیل بانکی در تهران استفاده کنید. همیشه مشورت با یک فرد آگاه قبل از هر کاری، کارساز خواهد بود.

انواع سفته

سفه از جمله اسنادی است که فرد اضا کننده آن تعهد میکند مبلغی که در آن درچ شده است در وجه حامل به شخص معین پرداخت کند. اگر دارنده سفته بخواهد از مزایای آن بهره مند شود باید با قوانین مربوط به سفته آشنایی کامل داشته باشد.

ظاهر سفته در تمام انواع استفاده از آن یکسان است ولی ممکن است دلایل استفاده از آن متفاوت باشد. برخی افراد به عنوان ضمانت نامه از سفته استفاده می‌کنند و یا به جهت تعهد برای بازپرداخت مبلغ قرضی و عاریه ای.

انواع سفته

مجازات سفته

یکی از دلایلی که افراد به جای استفاده از چک به سفته روی‌ می‌آورند این است که در اثر عدم پرداخت سفته تنها با مراجعه به دادگاه امکان مطالبه وجود دارد اما برای وصول چک، راه هایی با سلسه مراتب کوتاه تر و زمان کمتر وجود داردو مانند مراجعه به دفتر اسناد رسمی.

عدم پرداخت سفته به صورت قانونی جرم محسوب نشده و دارای مجازات کیفری نیست.

پیشنهاد مطالعه: ضمانت نامه بانکی یکی دیگر از ابزار تسهیل در معاملات تجاری است. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ضمانت نامه بانکی چیست را مطالعه کنید.

شیوه نوشتن سفته

با اینکه خرید سفته، برای عموم و به سادگی صورت می‌گیرد ولی نحوه تکمیل سفته به اندازه پر کردن هر معامله دیگری مهم و شایسته توجه است. برخی موارد ابتدایی که دانستنشان حتما برای نوشتن و پر کردن سفته مد نظر می‌باشد، به اختصار در زیر آورده شده است.

بعد از نام و نام خانوادگی گیرنده و صادرکننده وجوه، مهر و امضا و اثرانگشت که تقریبا لازمه انجام هرگونه معاملات یا عملیات اداری هستند، به تاریخ صدور سفته می‌رسیم.

سفته شما بدون تاریخ صدور آن، شامل روز و ماه و سال، اعتباری نداشته و بلا استفاده است.

شیوه نوشتن سفته

مبلغ سفته

روی هر سفته یک مبلغ نوشته شده وجود دارد که لزوما به معنی سفته پرداختی شما نیست. به طور مثال اگر روی آن صد میلیون ریال نوشته باشد، سقف مبلغ سفته شما صد میلیون ریال است که می‌توانید از آن برای مبالغ کمتر استفاده نمایید.

با این حال توصیه می‌شود جهت جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده حتی در صورت استفاده از سقف مبلغ سفته نیز این مبلغ را به صورت دستی روی ورق سفته بنویسید.

پیشنهاد مطالعه: یکی دیگر از اسناد بانکی و تجاری برای تسهیل تجارت، سند رهنی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله سند رهنی چیست را مطالعه کنید.

نکات مهم سفته

نوشتن مبلغ سفته به حروف، ضروری شمرده می‌شود ولی جزو شروط اساسی نیست، در نتیجه ننوشتن آن به معنی بی اعتبار بودن سفته نمی‌باشد.

نکات مهم سفته

انتقال سفته

انتقال سفته به معنی تغییر مالکیت سفته به فردی دیگر است. یعنی تمام حقوق سفته شامل مبلغ ضمانت و تاریخ و محل و … به کسی که سفته به او انتقال داده شده صورت می‌گیرد.

روش انتقال سفته به شخص دیگر از طریق پشت نویسی سفته که نام دیگر آن ظهر نویسی است انجام می‌پذیرد. پشت نویسی، علاوه بر سفته در سایر اسناد تجاری نیز انجام می‌شود.

پیشنهاد ویژه: اگر در گیر مسائل کیفری چک و سفته شدید، حتما از مشاوره تلفنی رایگان وکیل کیفری متخصص در تهران استفاده کنید.

تغییر در سفته

برای ایجاد تغییر در سفته، می‌توانید آن را پشت نویسی کنید. به طور مثال اگر شما گیرنده سفته هستید و قصد تغییر تاریخ سفته را دارید با پشت نویسی یا ظهر نویسی سفته و سپس اقدام به گرفتن امضا از صادرکننده سفته می‌توانید در سفته تغییر ایجاد کنید و این موضوع بلامانع می‌باشد.

اگر تغییری در سفته ایجاد کنید باید آن را ظهر نویسی کرده و این نکته را متذکر شوید که این سند متعلق به فلانی می باشد و نوشته خود را امضا کنید.اگر قصد دارید که دریافت وجه توسط فرد دیگری انجام شود و به او وکالت دهید باید آن را ظهرنویسی کرده و امضا نمایید زیرا معمولاً ظهرنویسی برای انتقال سفته می باشد. اگر قصد وکالت در وصول سفته را داشته باشید باید برای وکالت ظهرنویسی خود را تغییر دهید.

مبلغ و قیمت سفته

قیمت ورق های سفته با توجه به مبلغ سفته نوشته شده روی آن ها، متفاوت است که این مبلغ به ازای مالیاتی است که فرد برای خرید سفته باید بپردازد.به طور مثال برای هر صد و پنجاه میلیون ریال مبلغ اسمی سفته، هفت هزار و پانصد ریال پرداخت وجه به ازای مالیات پرداختی آن سفته مورد نیاز می‌باشد.

مقررات سفته

با وجود اینکه تاریخ دقیق وصول سفته شامل روز و ماه و سال روی سفته نوشته شده است، با مراجعه به قانون متوجه می‌شویم که مبلغ سفته عندالمطالبه نیز می‌باشد. در صورت عندالمطالبه بودن سفته شما، گیرنده آن به محض نوشتن می‌تواند اقدام به وصول مبلغ از بدهکار یا صادرکننده آن نماید.

برای اعتبار داشتن سفته دو شخص مورد نیاز است. یک شخص صادر کننده یا بدهکار و دو شخص طلبکار و یا گیرنده سفته که البته هویت شخص دوم در حین نوشتن سفته ممکن است مجهول باشد که در این صورت به جای نوشتن نام و نام خانوادگی گیرنده سفته می‌توان از عبارت « در وجه حامل » استفاده کرد.

در صورتی که صادرکننده سفته امکان پرداخت آن را نداشته و یا از پرداخت آن امتناع ورزد، طلبکار و یا گیرنده می‌توان جهت وصول سفته به یک و یا تمام افرادی که مسئولیت تضامنی آن را برعهده دارند، شامل ضامن ها و پشت نویسان سفته رجوع نماید.

پیشنهاد مطالعه: قرارداد مضاربه یکی از راه های دریافت تسهبلات از بانک است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله قراداد مضاربه چیست را مطالعه کنید.

مقررات سفته

حق بازداشت در صورت عدم پرداخت سفته

اگر بخواهید برای وصول طلب خود اقدام کنیم باید قبل از آنکه یک سال از تاریخ واخواست گذشته باشد دادخواستی را به دادگاه ارائه دهید.

در صورتی که پس از گذشت یک سال دادخواست خود را ارائه دهید دعوی شما بر علیه ظهرنویس ها پذیرفته نخواهد شد ولی شما این حق را دارید که تقاضای تامین از دادگاه مورد نظر نمایید.

تقاضای تامین از دادگاه به این معنا می باشد که شما می توانید با اثبات اموال طرف دعوی معادل با مبلغ طلب خود اموال وی را توقیف نمایید.

این کار بهترین و سریعترین راه برای رسیدن به طلب شما می باشد زیرا حتی اگر ضامن هم طلب را نپذیرد شما می‌توانید از اموال توقیف شده مطالبات خود را وصول کنید.

نکته‌ای که باید در هنگام تحویل سفته به کارفرما یا طلبکار به آن دقت داشته باشید این است که اگر آن را به عنوان ضمانت به فردی ارائه می دهید حتماً در یک دفتر اسناد رسمی از او رسید بگیرید که این سفته برای چه منظور و به چه نامی صادر شده است.

با ثبت این رسید در دفتر اسناد رسمی سند شما رسمیت پیدا می‌کند و دارای اعتبار می گردد در غیر این صورت یک سند عادی بوده و اعتبار چندانی ندارد.

پیشنهاد مطالعه: ظهرنویسی از اقدامات لازم در نوشتن چک و سفته میباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله ظهرنویسی چیست را مطالعه کنید.

وصول نشدن سفته

گاهی امکان دارد با رسیدن موعد مقرر سفته مبلغ تعهد شده پرداخت نگردد که در این صورت دارنده سفته می‌تواند تا مدت ۱۰ روز پس از تاریخ مقرر شده سفته خود را واخواست کند.

برای واخواست سفته دارنده این سند باید به دادگاه مراجعه کرده و واخواست نامه ای تنظیم کند همچنین می‌تواند آن را به صورت چاپی از دادگاه یا بانک تهیه نماید.

برای تنظیم واخواست نامه باید کپی موارد امضا شده موجود باشند و با چسباندن یک تمبر آن را به دادگاه ارائه دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره وصول مطالبات مقاله وصول مطالبات را مطالعه کنید.

سفته بدون نام

صفحه بدون نام صفحه می باشد که ساده کننده بدون آنکه نام طلبکار را ذکر کند این سند را به او ارائه دهد. به این ترتیب طلبکار می تواند خودش در تاریخ مقرر برای گرفتن پول تعیین شده اقدام کنند و یا آن را به شخص دیگری حواله دهد.

عبارت حواله کرد در سفته به این معنا می باشد که دارنده این سند می‌تواند آن را به شخص دیگری منتقل کند.

اگر عبارت حواله کرد در سفته خط زده شده باشد دارنده سفته نمیتواند آن را به شخص دیگری منتقل کند و تنها خودش می‌تواند برای وصول مطالبات خود اقدام کند.

سفته ضمانت

یکی از کارآیی های سفته، این است که موقع گرفتن شغل یا سمت در یک ارگان، به عنوان یک قید ضمانت برای عدم تخطی از قوانین آن ارگان، از افراد جویای کار طلب می‌شود. این سفته ها که به جهت تضمین حسن انجام کار از شخص صادر کننده گرفته می‌شوند جهت پرداخت نیستند و کارفرما تنها در صورتی می‌تواند اقدام به وصل سفته نماید که قصور کارمند خود در تعهد واگذار شده را اثبات نماید.

سفته بانک

موقع گرفتن وام از بانک ها، جهت ضمانت باز پس دادن وام، وام گیرنده اقدام به پرداخت سفته می‌نماید که تضمین پرداخت قسط وام از طرف وی می‌باشد.

Telegram
Email
Reddit
WhatsApp

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *