قرارداد مشارکت مدنی بانک چیست | ابطال قرارداد مشارکت بانک در تهران | وکیل ابطال قرارداد

یکی از مشکلات حقوقی رو به افزایش امروز ابطال قراردادهای بانکی از جمله ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک است. اگر در این زمینه با بنک دچار مشکل شده اید حتما این مقاله را تا انتها خوانده و با قرارداد مشارکت مدنی بانک چیست آشنا شوید. در انتها اگر نظر و یا سوال خواصی داشتند حتما در قسمت نظرات درج کرده و یا با شماره تماس های ما ارتباط برقرا کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به وکیل قرارداد مشارکت بانک در تهران احتیاج دارید همین الان از بهترین وکیل متخصص امور بانکی در تهران مشاوره بگیرید.

قرارداد مشارکت بانک

طی سه دهه اخیر بانک‌ ها نقش بسیار مهم و پر رنگی در چرخه اقتصادی کشور داشته اند و با توجه به انجام فعالیت‌ های گوناگون توسط این نهاد که بعضا برخی از این فعالیت ها با مشارکت و همکاری مردم انجام می‌شود، نمی‌توان منکر نقش به سزای بانک‌ ها در سودآوری و گردش مالی کشور شد.

بانک‌ ها با جلب و جذب سرمایه‌ های نقدی و غیر نقدی مردم و در واقع با ایجاد نوعی از مشارکت با مردم سود آوری می‌کنند و این سود را با طرف خود تقسیم می‌کنند.

قرارداد مشارکت مدنی بانک چیست ؟

بطور خلاصه و در عامه، قرارداد مشارکت مدنی به آن دسته از قرار دادهای گفته می شود که، در آن بانک و مشتری با مشارکت یکدیگر مبادرت به سرمایه گذاری کرده و نسبت آورده ی خود تقسیم سود می کنند. قرارداد مشارکت مدنی بانک، یکی از مهمترین قراردادهای بانکی شناخته می شود.

توجه داشته باشند که در در قراردادهای مشارکتی برخالف عقود مبادله ای نرخ سود توسط بانک مرکزی تعیین نمیگردد و هر ساله فقط حداقل نرخ سود
مورد انتظار جهت انعقاد قراردادهای مشارکت مدنی تصویب و ابلاغ می گردد. به همین دلیل بانک ها برای بدست آوردن کسب سود بیشتر، مبادرت به اعطای تسهیلات در قالب این نوع قرارداد با هر نرخ سودی می نمایند، و همین اساس بوجود آمدن مشکلات حقوقی است.

از نظر قانونی تعریف قرارداد مشارکت مدنی مطابق ماده ۵۷۱ قانون مدنی و ماده ۱۸ آئین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا و ماده یک دستور العمل اجرایی مشارکت مدنی عبارتست از درآمیختن سهم الشرکه نقدی و غیر نقدی اشخاص حقیقی یا حقوقی به نحو مشاع به منظور انتفاع. یعنی با تنظیم قرارداد تسهیلاتی مشارکت مدنی فی مابین اشخاص و بانک ها یا موسسات مالی و اعتباری، طرفین به منظور انجام موضوعی خاص، مبادرت به تنظیم مشارکت مدنی کرده و هریک به صورت مشاع و به نسبت سهم الشرکه مالک محسوب شده و در سود حاصله شریک می باشند.

قرارداد مشارکت مدنی بانک چیست

قرار داد مشارکت مدنی در نظام بانکی چگونه است ؟

برای اجرای قرارداد مشارکت مدنی، در ابتدا می بایست مشتری و بانک به صورت مشترک در یک موضوع و طرح خاص مثلا یک طرح تولیدی یا کشاورزی، به توافق رسیده و مشارکت می‌کنند.

در قدم بعدی سرمایه‌ ها و آورده‌ های نقدی و غیرنقدی طرفین مورد بررسی قرار گرفته بطوری که در جریان انجام کار به گونه ‌ای مشترک تا پایان طرح مورد نظر مورد استفاده قرار بگیرند.

فراموش نکنید که آورده بانک در این نوع مشارکت اغلب تسهیلات پولی است. در واقع این قرارداد یکی از انواع تسهیلات اعتباری بانک ‌ها است که از نظر نسبت به دیگر انواع تسهیلات اعتباری بانک ها در زمینه های اقتصادی پر کاربرد تر  است.

اگر قصد مشارکت با بانک را دارید با استفاده از  خدمات درخواست امور قرارداد در موسسه حقوقی آوای عدالت پایتخت ، یک شراکت حرفه‌ ای را با بانک آغاز کنید.

نکاتی که در قرارداد مشارکت مدنی بانک باید به آن توجه کرد

  1. در قرارداد مشارکت مدنی با بانک حتما باید آورده و سرمایه هر کدام از طرفین و میزان کل آن به طور کامل معلوم و مشخص باشد. گرچه در آورده‌های طرفین الزامی بر نقدی بودن آن وجود ندارد و آورده ها و سرمایه های غیر نقدی نیز می توانند مورد مشارکت باشند.
  2. سرمایه و آورده ‌های طرفین شامل آورده های نقدی و غیرنقدی است.
  3. سرمایه بانک الزاما باید نقدی باشد مگر آن که شرایط خاص طور دیگر ایجاب کند.
  4. بخشی از سرمایه یا سهم ‌الشرکه مشتری باید نقدی باشد، اما می‌توان هزینه ‌هایی که مشتری برای پیشبرد طرح انجام داده است را به عنوان سرمایه از او پذیرفت.
  5. همه آورده ‌های نقدی و غیر نقدی طرفین در این قرارداد یک واحد را تشکیل می‌ دهد که طرفین به میزان آورده خود در آن شریک هستند.
  6. یکی از شروط مهم در قرارداد پذیرش خسارت و ضرر احتمالی از طرف مشتری است.
  7. شرکا در سود و زیان حاصل از شرکت، شریک هستند و حتی می توانند شرط کنند که بعضی از شرکا بیشتر از سهمشان سود داشته باشند یعنی این شرط صحیح است اما اگر شرط شود که تمام سود به دست آمده تنها برای یکی از طرفین باشد این شرط باطل است.
  8. در پایان هر سال مالی یا در پایان قرارداد سود به دست آمده باید میان طرفین تقسیم شود.
  9. قرارداد مشارکت مدنی بانک قرارداد یا عقدی جایز است به این معنی که طرفین هر زمان که بخواهند می‌توانند آن را به هم بزنند. البته حیات این قرارداد با فوت، جنون یا سفیه شدن هر یک طرفین آن خود به خود فسخ شده و طرفین حق تصرف در اموال مشترک را ندارند.
  10. در مواردی که قرارداد مشارکت مدنی با بانک در جهت امور صنعتی، تولیدی یا کشاورزی است، مدت قرارداد می ‌تواند تا سه سال باشد.

برای دریافت نمونه قرارداد مشارکت مدنی حتما از مشاوره بهترین وکیل بانکی تهران استفاده کنید.

ابطال قرارداد مشارکت بانک در تهران

با توجه به تعریف قرارداد های مشارکت مدنی بانک ها، اینگونه قراردادها و تسهیلاتی مشارکت مدنی می بایست بر اساس قوانین پولی و بانکی کشور و سیاست های بانکی در جهت کمک و یاری رسانی به اشخاص در حوزه های مختلف صنعتی، کارآفرینی و ساخت و ساز باشد.

اما متاسفانه شاهد آن هستیم که در برخی موارد افراد مشارکت کننده در اینگونه عقود، هیچگونه قصد و هدفی جز دریافت وام و تسهیلات نداشته و از طرفی بانک ها نیز هدفی جز اخذ سود ناشی از قرارداد مشارکت مدنی ندارند و همین باعث بروز اختلاف و نتیجه بخش نبودن اینجور مشارکت ها می شود.

صرفنظر از صحیح بودن این اقدام بانک ها، متأسفانه در صورت عدم پرداخت اقساط تسهیلات حاصل از قرار مشارکت مدنی، بانک به جای امهال بدهی مشتری یا تمدید مهلت باز پرداخت، مبادرت به اعطای تسهیلات جدیدی به مشتری در قالب عقد مشارکتی دیگر که میزان آن معادل جمع مبلغ اصل، سود و خسارت تاخیر تسهیلات قبلی می باشد نموده و بلافاصله با برداشت وجوه واریزی تسهیلات قبلی را تسویه می کند. این یکی از مواردی است که بسیاری حقوق دانان آن را باعث ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک می دانند.

وکیل ابطال قرارداد مشارکت بانکی

وکیل ابطال قرارداد مشارکت بانکی

در مورد صحت عقد مشارکت فوق به عنوان یکی از مشکلات حقوقی در حوزه ابطال قرار داد مشارکت بانک، تحلیل های مختلفی در محاکم دادگستری مطرح گردیده که برای حل مشکل در این حوزه می توانید از مشاوره رایگان بهترین وکیل ابطال قرارداد مشارکت بانک در تهران استفاده کنید.

از دیگر دلایل ابطال قرارداد مشارکت بانک می توان به عدم رعایت قوانین بالادستی حوزه پولی و بانکی و اقتصادی کشور و هم چنین عدم رعایت بسته های سیاستی نظارتی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، و همچنین ممکن است عدم رعایت قوانین توسط بانک یا اشخاص در حین تنظیم قرارداد تسهیلاتی مشارکت مدنی و یا در حین اجرای پروژه موضوع قرارداد مشارکت مدنی اشاره کرد. در ادامه به لیست کامل دعاوی ابطال قرار داد مشارکت خواهید پرداخت.

دعاوی ابطال قرارداد مشارکت بانک

  • ابطال قرارداد مشارکت بانک به دلیل تسویه بدهکاری تسهیلات سابق از طریق اعطای تسهیلات مشارکت مدنی جدید
  • دعوای ابطال قرارداد مشارکت مدنی به دلیل عدم در اختیار گذاشتن سرمایه به شریک
  • ابطال قرارداد مشارکت به جهت عدم تعیین و افتتاح حساب مشترک
  • ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک به جهت عدم تعیین مدت قرارداد مشارکت مدنی
  • دعوای ابطال قرارداد مشارکت مدنی به دلیل عدم اعلام دوره بهره برداری مشارکت مدنی
  • دعوای اعلام بطلان قرارداد مشارکت مدنی به جهت عدم تعیین حداقل یا حداکثر سهم سود بانک یا شریک در قرارداد مشارکت مدنی
  • ابطال قرارداد مشارکت بانک به جهت عدم محاسبه سود و زیان استحصالی پایان کار
  • دعوای ابطال تقسیط محاسبات ناشی از سود مشارکت مدنی
  • ابطال قرارداد مشارکت مدنی به جهت صوری بودن
  • اعلام بطلان قرارداد مشارکت بانکی به جهت عدم تعیین موضوع مشارکت مدنی
  • دعوای ابطال قرارداد مشارکت مدنی به جهت عدم نظارت بانک بر موضوع مشارکت مدنی
  • دعوای ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک به خاطر تعیین موضوع مشارکت مدنی خلاف واقع
  • دعوای ابطال قرارداد مشارکت مدنی به جهت عدم انجام عملیات قرارداد مشارکت مدنی
  • اعلام بطلان قرارداد مشارکت بانک به دلیل عدم تحقق موضوع مشارکت مدنی
  • ابطال قرارداد مشارکت به جهت عدم خاتمه موضوع مشارکت مدنی
  • ابطال قرارداد مشارکت بانکی به خاطر درج شروط خلاف مقتضای ذات قرارداد مشارکت مدنی
  • اعلام بطلان قرارداد مشارکت مدنی بانک به خاطر عدم رعایت قوانین و مقررات دستورالعمل ها و بخشنامه های اجرایی مشارت مدنی
  • اعلام بطلان قرارداد مشارکت مدنی به جهت تعیین سود قطعی از پیش تعیین شده
  • ابطال قرارداد مشارکت مدنی به جهت عدم نحوه تسویه حساب مشارکت مدنی

موارد ابطال قرارداد مشارکت مدنی در بالا ذکر شد. برای دریافت مشاوره رایگان در مورد مسائل بانکی و ابطال قراردادهای بانکی با بهترین وکیل بانکی تهران تماس بگیرید. موسسه حقوقی آوای عدالت پایتخت یکی از بهترین دفاتر وکالت خیابان سهرودی شمالی با جمعی از وکلای پایه یک دادگستری بصورت تخصصی وکالت اموری بانکی شما را خواهد پذیرفت.

رای دیوان عدالت اداری در مورد بطلان قرارداد مشارکت بانکی

دیوان عدالت اداری به عنوان یکی از محاکم ذی صلاح در موضوع موارد بطلان قرارداد مشارکت بانکی با توجه به موضوع شکایت می تواند حکم ابطال قرارداد مشارکت بانک را صادر نماید. در ادامه نمونه رای ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانک توسط دیوان عدالت اداری آورده شده است.

پیشنهاد مطالعه: اگر در مورد دیوان عدالت اداری اطلاعی ندارید حتما مقاله دیوان عدالت اداری چیست را مطالعه کنید تا با ساختار این مجموعه آشنا گردید.

رای دیوان عدالت اداری در مورد بطلان قرارداد مشارکت بانکی

Telegram
Email
Reddit
WhatsApp

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *