ابطال ضمانت نامه بانکی | وکیل ابطال ضمانت نامه بانکی در تهران | نحوه ضبط ضمانت نامه بانکی

ابطال ضمانت نامه بانکی موضوعی است که در این مقاله توسط یکی از بهترین وکلای بانکی تهران توضیح داده خواهد شد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا در مورد نحوه ضبط ضمانت نامه بانکی و ابطال ضمانتنامه بانکی با هم صحبت کنیم.

اگر به هر دلیلی دچار مشکلات حقوقی بانکی شده اید همن حالا از مشاوره تلفنی رایگان وکیل متخصص امور بانکی در تهران استفاده کنید.

ابطال ضمانت نامه بانکی

ضمانت ‌نامه ‌های بانکی از مهمترین ابزارهای جدید مالی در شبکه بانکی کشور محسوب می‌شوند و یکی از راه های سود آوری بانک ها و تسهیل معاملات در جامعه هستند.

همین موضوع در در بخشنامه بانک مرکزی در خصوص ابطال ضمانت نامه بانکی به مدیران عامل بانک های دولتی و غیر دولتی گوش زد شده است.

پیشنهاد مطالعه: اگر در مورد ضمانتنامه های بانکی اطلاعی ندارید حتما قبل از این مقاله، مقاله ضمانت نامه بانکی چیست را مطالعه کنید.

همانطور که در مقاله ضمانت نامه بانکی چیست اشاره شده، مدت تعهد بانک بابت ضمانت نامه های صادره حداکثر تا سررسید ضمانتنامه می باشد.

حال، در صورتیکه قبل از سررسید ضمانتنامه بانکی، از طرف ذینفع و با امضای صاحبان امضای مجاز درخواستی مبنی بر ابطال ضمانتنامه  بصورت کتبی به بانک ارسال گردد، بانک می بایست نسبت به ابطال ضمانت نامه بانکی اقدام و مراتب ابطال را به ذینفع  و ضمانت خواه ابلاغ و اطلاع دهد.

با ابطال ضمانتنامه بانکی ضمان خواه می تواند، وثایق و سپرده نقدی را استرداد و یا نسبت به برگشت حساب های مربوطه اقدام کند.

براساس بخشنامه مب/2588 مورخ 25/06/1386 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ابطال ضمانت نامه نیازمند: ارائه اصل ضمانتنامه، تقلیل نامه ها و تمدید نامه ها (در صورت وجود) به بانک خواهد بود.

شرایط ابطال ضمانتنامه های بانکی

پیشنهاد ویژه: یکی از مهمترین کارهای شما قبل از قراردادی اطلاع از شرایط حقوقی قرار داد است. برای مشاوره تنظیم قرارداد های حقوقی با ما تماس بگیرید.

شرایط ابطال ضمانتنامه های بانکی

با توجه به آنچه گفته شد، شرایط ابطال ضمانتنامه های بانکی به شرح ذیل خواهد بود:

  • اعلام کتبی ذینفع مبنی بر ابطال ضمانتنامه.
  • انقضای سررسید مدت اعتبار ضمانتنامه.
  • ارائه سندی یا اسنادی که نشانگر حصول شرایط خاص برای ابطال ضمانت نامه بانکی بود و در متن ضمانتنامه درج شده باشد.

براساس بخشنامه مب/2588 مورخ 25/06/1386 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،در صورت تحقق هر یک از شرایط بالا، ضمانتنامه های صادره بانکی باطل و آزادسازی وثیقه ها، نیازمند ارائه اصل ضمانتنامه به بانک نیست.

فراموش نکنید که بانک ها با توجه به شرایط صدور ضمانت نامه ها، در هنگام دریافت این اسناد تنها مسئول انطباق اسناد با شرایط مندرج در ضمانتنامه بانکی هستند و مسئولیت های ناشی از قبیل جعل، اصالت نداشتن و … را بر عهده ندارند.

پیشنهاد مطالعه: یکی از دلیل استفاده از ضمانت نامه بانکی شرکت در مزایده است. اگر در مورد مزایده اطلاعی ندارید حتما مقاله جامع مزایده چیست را مطالعه کنید.

مراحل ابطال ضمانتنامه بانکی در تهران

مراحل ابطال ضمانتنامه بانکی

مراحل ابطال ضمانتنامه بانکی از قرار زیر است:

  • دریافت درخواست ذینفع مبنی بر ابطال همراه با اصل ضمانت‌نامه
  • بررسی و صدور دستور ابطال
  • ثبت در دفتر نامه ‌های وارده بانک
  • ثبت در سیستم نوین و ارسال اطلاعات به بانک مرکزی
  • کنترل و بررسی و تایید از بانک مرکزی
  • کنترل اسناد حسابداری و برگشت کارمزد
  • صدور اسناد حسابداری و ارجاع به دایره خدمات بانکی
  • برگشت کارمزد و واریز به حساب
  • بررسی نوع وثیقه(ملکی و غیر ملکی)
  • تهیه نامه به دفترخانه جهت فک رهن درصورت ملکی بودن وثیقه
  • بررسی، امضا و ثبت در دفتر نامه‌های صادره
  • ارسال اسناد مرتبط به دایره خدمات بانکی در صورت غیر ملکی بودن وثیقه
  • واریز به حساب از طریق ساتنا، پایا یا چک رمزدار
  • عملیات مرتبط با رفع انسداد سپرده یا وثایق و ثبت اسناد مربوطه

پیشنهاد بررسی: اگر وثیقه شما برای ضمانت نامه بانکی ملکی بوده است برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان با بهترین وکیل ملکی در تهران تماس بگیرید.

نحوه ضبط ضمانت نامه بانکی

نحوه ضبط ضمانت نامه بانکی به نوع ضمانت نامه و شیوه قرار دادی که برای آن ضمانت نامه صادر شده بر می گردد.

مثالا در مورد ضمانت نامه مزایده و مناقصه ضبط ضمانت نامه بانکی به دلایل زیر خواهد بودک

  • انصراف و یا امتناع از امضا قرارداد مزایده و مناقصه بعد از برنده شدن.
  • نسپاردن ضمانت نامه اجرای تعهدات را در زمان مقرر.

پیشنهاد مطالعه: یکی از تسهیلات بانکی قرارداد مشارکت مدنی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد حتما مقاله قرارداد مشارکت مدنی بانک چیست را مطالعه کنید.

وکیل ابطال ضمانت نامه بانکی در تهران

وکیل ابطال ضمانت نامه بانکی

همانطور که گفته شد ابطال ضمانت نامه بانکی دارای شرایطی است که ذکر شد. همچنین ضمانت نامه بانکی مانند تسهیلات بانکی، در مرحله تخصیص، نیاز به اعتبار سنجی مشتری و اخذ وثیقه های لازم جهت صدور دارند.

اما موضوع اصلی اینجاست. اگر به هر دلیل اصل ضمانت نامه بانکی توسط ذینفع یا ضمانت گیرنده، به بانک ضامن ارائه نشود چه؟

در این حالت بانک ضامن از آزادی سازی و استرداد وثایق توفیقی ضمانت خواه ممانعت به عمل می آورد. در این صورت باید چه کرد؟

از طرفی همانطور که قبل تر ذکر شد بانک در مورد آزادسازی وثایق ضمانتخواه بدون دریافت اصل ضمانتنامه فقط مسئول انطباق مدارک هستند، و برای آزاد سازی وثیقه ها بدون اصل ضمانت نامه با اخذ تعهدنامه زیر اقدام می کنند:

« چنانچه در آینده مشخص شود که ضمانتخواه با عدم ارئه اصل ضمانتنامه به هر نحوی از انحاء قصد سوء استفاده از آن را داشته است و منافع بانک به خطر افتد، ضمانتخواه عهده دار جبران ضرر و زیان وارده بوده و بانک محق به استیفاء حقوق تضییع شده به هر نحو و کیفیت است.»

با این وجود برای مشکلات ایجاد شده از این تعهد چه باید کرد؟

اگر بانک شاکی ضمامنت نامه صاده باشد جه؟

بعضا در مراحل صدور ضمانتنامه بانکی ممکن است افراد با تقلب و یا جعل اسناد و مدارک موجب صدور ضمانتنامه بانکی شوند که محل تامین آن وجود خارجی ندارد و یا اینکه کارمند یا رئیس بانک با دریافت رشوه اقدام به صدور ضمانتنامه بانکی خلاف قانون نمایند.

در این موارد بانک صادر کننده ضمانت نامه به عنوان ذینفع و متضرر از صدور این گونه ضمانتنامه ها امکان طرح شکایت کیفری و یا طرح دعوی ابطال ضمانت نامه بانکی را دارد.

پیشنهاد بررسی: اگر درگیر دعاوی کیفری شدید، حتما برای دریافت مشاوره تلفنی رایگان با وکیل کیفری متخصص در تهران تماس بگیرید.

دادخواست ابطال ضمانت نامه بانکی

همانطور که گفته شد،گاهی پیش می‌آید که در شرایط صدور ضمانت‌ نامه بانکی تقلبی صورت گرفته باشد یا ضمانت نامه بانکی بر خلاف قوانین و بخشنامه ها صادر و تسلیم مشتری شده است شرایط و نرخ سود اعلامی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در صدور ضمانتنامه بانکی رعایت نشده است در این گونه موارد امکان تقدیم دادخواست ابطال ضمانتنامه بانکی وجود دارد اما تعیین ذی‌نفع برای تقدیم دادخواست به خواسته ابطال ضمانت نامه بانکی حسب مورد متفاوت است.

در اکثر مواقع بانک صادرکننده خواهان دعوی ابطال ضمانتنامه بانکی می‌باشد و در مواردی هم که ضمانت نامه بانکی جعلی بوده و یا اسناد ارائه شده توسط مشتری جعلی باشد با طرح شکایت کیفری در دادسرای ویژه جرایم اقتصادی تهران موضوع قابل پیگیری است در صورت نیاز به مشاوره با بهترین وکیل دادسرای ویژه جرایم اقتصادی تهران تماس بگیرید.

Telegram
Email
Reddit
WhatsApp

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *