دیوان عدالت اداری چیست | معرفی وظایف دیوان عدالت اداری و حدود صلاحیت آن

شاید برای شما و کسانی که به دنبال شکایت از ارگان های دولتی و اداری کشور هستید اسم دیوان عدالت اداری آشنا باشد.  اما برای برخی دیگر سوال است که دیوان عدالت اداری چیست؟ چه وظایفی دارد و حدود صلاحیت آن چقدر است ؟

با توجه به همین موضوع، در این مقاله به معرفی دیوان عدالت اداری پرداخته و در مورد وظایف و حدود اختیارات این تشکلیات صحبت می کنیم. اگر سوال خاصی در این مورد دارید می توانید همین الان با ما تماس گرفته و یا در بخش انتهایی همین مقاله در قسمت نظرات مطرح کنید. ما سریعا پاسخگو شما خواهیم بود.

اگر درگیر مسائل حقوق و قضایی دعاوی دیوان عدالت هستید، پیشنهاد می کنیم از امکان درخواست مشاوره حقوقی رایگان در دفتر وکالت آوای عدالت پایتخت استفاده کرده و یا همین الان با شماره تماس وکیل دعاوی اداری که در پایین همین صفحه درج شده تماس بگیرید.

دیوان عدالت اداری چیست

دیوان عدالت اداری بر اساس اصل 173 و اصل 156 قانون اساسی  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از سال 1363 به عنوان یک نهاد اختصاصی زیر نظر رئیس قوه قضاییه شکل گرفته است. هدف از تشکیل دیوان عدالت اداری، رسیدگی اختصاصی به شکایات مردم نسبت به مامورین، واحد ها و آیین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها از طریق این مجموعه است.

ساختار و تشکیلات دیوان عدالت اداری

طبق قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392، ساختار و تشکیلات دیوان عدالت اداری به عنوان مرجعی که مرکز اصلی آن در تهران است متشکل از بخش ها زیر است:

  • شعب بدوی
  • بخش تجدید نظر
  • عیات عمومی
  • هیات های اختصاصی

لازم به ذکر است که برای دسترسی آسان تر مردم به خدمات دیوان عدالت اداری، دفاتر دیوان عدالت در مراکز استان ها نیز شکل شده  که وظیفه انها بیشتر ثبت درخواست ها و دادخواست های معترضان و شاکیان است.

وظایف دیوان عدالت اداری چیست

وظایف دیوان عدالت اداری چیست

همانطور که گفته شد رسیدگی به شکایات مرتبط با واحد ها و مأموران دولتی و همچنین شکایات مرتبط با تصمیمات و آراء قطعی هیأت ها و کمیسیون های اداری و شکایات استخدامی کارکنان دولت و برخی نهادها و دستگاه های عمومی و اجرایی کشور  وظیفه شعب دیوان عدالت اداری است.

اما برای بسیاری سوال می شود که شیوه رسیدگی به شکایات چگونه است و یا چگونه به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم ؟

چگونه به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم

مانند همه تشکیلات قضایی، رسیدگی به شکایات مربوطه مستلزم ارائه وتقدیم دادخواست است. به همین دلیل شاکیان می توانند دادخواست خود را پس از تکمیل شدن یه دبیرخانه دیوان عدالت اداری مرکز استان خود تسلیم نمایند.

البته لازم به ذکر است که شما می توانید دادخواست خود را از طریق پست سفارشی، پست الکترونیکی و یا ثبت در پایگاه الکترونیکی دبیرخانه به دیوان عدالت اداری تسلیم نمایید.

پس از ارائه دادخواست، شعب دیوان عالت اداری در مرکز استان ها به شکایاتی رسیدگی می کنند که ذی نفع، وکیل قائم مقام و یا نماینده قانونی شخص، رسیدگی به شکایت را در برابر قانون درخواست کرده باشد.

با حکمیت قضات دیوان عدالت اداری و پس از بررسی پرونده ها مرتبط، قضات می توانند  حکم بر نقض رای یا لغو اثر از تصمیم و اقدام مورد شکایت یا الزام طرف شکایت به اعاده حقوق تضییع شده صادر کنند. همچنین قضات دیوان عدالت اداری می توانند در موارد خاص مطرح شده در قانون، دستور موقت خارج از نوبت نیز صادر کنند. در مورد دستور موقت در ادامه توضیح خواهیم داد.

پس از صدور حکم دیوان عدالت، اجرای حکم می بایست تا حداکثر 1 ماه پس از الاغ انجام گیرد. در این صورت محکوم له می بایست رضایت شاکی را بدست آورده و این مورد را بصورت کتبی برا دیوان ارسال کند. در غیر اینصورت دیوان قارد خواهد بود وی را به مدت 5 سال انفصال از خدمت و به پرداخت خسارت مجبور نماید.

برای دریافت اوراق قضایی مربوط به دعاوی اداری می توانید از خدمات درخواست اوراق قضایی موسسه حقوقی آوای عدالت پایتخت استفاده کنید.

دستور موقت دیوان عدالت اداری تهران

دستور موقت دیوان عدالت اداری

طبق قانون دیوان عدالت اداری ایران، درصورتی که شاکی مدعی باشد که اجرای اقدامات و تصمیمات یا آرا قطعی دستگاه طرف شکایت، سبب ورود خسارات جبران ناپذیر می گردد، شعب دیوان می توانند اقدام به صدور دستور موقت کنند تا قضیه در شرایط کم خطر بررسی گردد.

شعب دیوان عدالت اداری تهران

با توجه به قوانین مطرح شده، در حال حاضر 53 شعبه بدوی و 21 شعبه تجدید نظر و 7 شعبه اجرای احکام در ديوان مشغئل به فعاليت هستند.

ساختار شعبات بدوی ديوان عدالت ادرای به این شکل است که هر شعبه متناسب با انواع دعاوی اداری تخصصی شده و از يك رئيس یا دادرس علی البدل متخصص در آن امر تشکیل می شوند.

از طرفی چون آراء صادره توسط شعب بدوی قابل تجدید نظرخواهی است، در کنار شعبات بدوی 21 شعبه تجدید نظر نیز در نظر گرفته شده که متشکل از یک رئیس و 2 مستشار است. رای در این داده بر اساس اکثریت می باشد.

برای حضور در شعبات تجدید نظر دیوان عدالت یکی از طرفین یا وکیل یا قائم مقام قانونی آنها می تواند نسبت به کلیه آرای شعب دیوان دادخواست تجدید نظر را حداکثر تا 20 روز بعد از ابلاغ اولیه تسلیم نمايند. این مدت برای ایرانیان خارج از کشور تا 2 ماه بعد از ابلاغ است.

برای استخدام یک وکیل حرفه ای در بحث دعاوی اداری و دیوان عدالت می توانید همین حالا از خدمات ثبت درخواست وکالت موسسه حقوقی آوای عدالت پایتخت استفاده کنید.

شیوه انتخاب قضات دیوان عدالت اداری

مطابق قانون تمام قضات واجد شرایط با حکم رئیس قوه قضائیه انتخاب می شوند. قضات منصب دیوان عدالت اداری میب ایست حتما 10 سال سابقه کار قضایی داشته باشند. این قانون در مورد قضاتی که مدرک کارشناسی ارشد، دکتری و یا مدرک حوزوی همتراز در یکی از گرایش های رشته حقوق دارند به 5 سال سابقه کار قضایی تخفیف یافته است.

باید ذکر کرد که قضاتی که قبل از این 5 سال در دیوان عدالت اداری سابقه داشته اند از این حکم مستثنی هستند.

اسامی قضات دیوان عدالت اداری

Telegram
Email
Reddit
WhatsApp

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *