اگر در مورد چگونگی ابطال سند رهنی اطلاعی ندارید این مقاله را تا انتهای خواند و از مشاوره بهترین وکیل ابطال سند رهنی در تهران استفاده کنید.

اگر سوال یا پرسش خاصی داشتند می توانید در قسمت نظرات آنر را مطرح کرده تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی آن باشیم.

درصورتی که درگیر مسائل حقوقی بانکی هستید همین حالا می توانید از مشاوره تلفنی رایگان بهترین وکیل بانکی تهران استفاده کنید.

ابطال سند رهنی

اما ابطال سند رهنی به چه صورت انجام میگیرد؟

همانطور که در مقاله سند رهنی چیست توضیح دادیم، سند رهنی یک سند رسمی می باشد که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و به موجب آن راهن یا بدهکار، ملک خود را به عنوان وثیقه بدهی خود در رهن مرتهن یا طلبکار قرار می دهد.

در این بین با توجه به افزایش سوء استفاده های اخیر، اکثر راهن یا مرتهن درگیر مسائل قضایی مرتبط با قرارداد رهن می شوند.

مثلا ممکن است که فرد وام گیرنده، ملک دیگری را به عنوان مال خود در رهن شخص یا بانک قرار دهد. یا فرد که ملک خود را در رهن قرار داده، متوجه سوء استفاده مرتهن می شود. در این حالت بهترین کار دادخواست ابطال سند رهنی است.

در حالتی دگیر اگر سند رهنی بصورت کاملاً قانونی تنظیم نشده باشد، شخص ذینفع میتواند جهت ابطال سند رهنی به دادگاه دادخواست تقدیم نماید.

یکی دیگر از موارد ابطال سند رهنی، زمانی است که فردی با سند عادی، ملکی را خریداری می کند و فروشنده ملک پس از امضای مبایعه نامه، اقدام به در رهن بردن ملک می کند. در چنین حالتی نیز خریدار ملک می تواند، ابطال سند رهنی را از دادگاه درخواست نماید.

فراموش نکنید که، در دعوای ابطال سند رهنی خواهان کسی است که مالک ملک باشد و یا کسی است که از رهن بردن ملک متضرر شده است و خوانده نیز راهن و مرتهن می باشند.

پیشنهاد ویژه: بهترین کار قبل از هر قرادادی مشاوره با یک وکیل حرفه ای است. برای تنظیم قرارداد های حقوقی حتما با ما تماس بگیرید.

دادگاه صالح ابطال سند رهنی

همانطور که پیش تر ذکر شده بنابر دلایل فوق افراد می توانند دادخواست ابطال سند رهنی را بدهند. اما کجا و چطور؟

در حالت کلی فقط مالک ملک و یا کسی که از در رهن بردن ملک متضرر شده است، می تواند به طرفیت راهن و مرتهن طرح دعوی کند.

دادگاه صالح برای رسیدگی در این مورد می تواند متفاوت باشد.

مطابق ماده ۱۱، ۱۲ و ۱۳ قانون آئین دادرسی مدنی، اگر مال مورد رهن مال غیر منقول باشد، دعوای ابطال سند در دادگاه محل وقوع ملک رسیدگی می شود. و در غیر اینصورت دادگاه محل اقامت خوانده و دادگاه محل انعقاد یا اجرای قرارداد صالح به رسیدگی می باشد.

برای بسیاری سوال است که جهت شکایت در مورد ابطال سند رهنی کجا بروم؟

همانطور که در بالا ذکر شد از نظر صلاحیت ذاتی ابطال سند رهنی در صلاحیت دادگاه های عمومی حقوقی می باشد و اینکار از نظر صلاحیت محلی در صلاحیت دادگاه محل وقوع مال غیر منقول می باشد در نتیجه دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک صالح به رسیدگی هستند.

بنابراین دادگاه صالح ابطال سند رهنی جهت اقامه دادخواست دعوای ابطال سند رهنی، دادگاهی است که مال غیر منقول در حوزه آن واقع شده باشد.

چگونگی ابطال سند رهنی

چگونگی ابطال سند رهنی

چگونگی ابطال سند رهنی به این صورت خواهد بود که فرد پس از مراجعه و ارائه دادخواست به محاکم قضایی مرتبط برای دادخواست وی حکم صادر خواهد شد.

اگر اجرای حکم مرتبط  با ابطال سند رهنی قطعی شد مرجع قضایی مربوطه برای ذینفع گواهی قطعیت رای را صادر می کند.

فرد با ارائه این حکم به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه می کند.

درخواست فرد ذینفع توسط رئیس ثبت شده و موضوع به متصدی دفتر املاک ارجاع می‌ شود.

متصدی دفتر املاک پس از بررسی موضوع و احراز صحت مندرجات، مراتب ابطال سند رهنی در ستون ملاحظات دفتر املاک مربوطه توضیح می دهد.

در پیش نویس سند مالکیت جدید مشخصات کامل ملک جدید ذکر می گردد و همچنین جریان پرونده ثبتی و نحوه ابطال سند رهنی و شماره و تاریخ مستند ابطال درج خواهد شد.

در مورد سند باطل شده اداره ثبت بخش نامه‌ ای را خطاب به دفاتر اسناد رسمی مبتنی بر ابطال سند رهنی ارسال می دارد تا از فروش و مزایده آن جلوگیری شود.

پیشنهاد مطالعه: ضمانت نامه های بانکی یکی از تسهیلات بانک ها برای ام معاملات هستند. اگر در این مورد اطلاعی ندارید حتما مقاله ضمانت نامه بانکی چیست را مطالعه کنید.

نحوه صدور اجراییه ابطال سند رهنی

نحوه صدور اجراییه ابطال سند رهنی

برای صدور اجراییه ابطال سند رهنی می بایست فرد شاکی دادخواستی مرتبط را به نزدیک ترین دادگاه مرتبط با منطقه ملک مورد نظر ارائه دهد.

پس از صدور رای مبنی بر ابطال سند رهنی و قطعی شدن آن، دادگاه گواهی قطعیت رای را صادر می نماید.

فرد ذینفع با ارائه حکم قطعی از مرجع قضایی به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کرده و  اداره ثبت موضوع را بررسی و اقدام به دفتر املاک ارجاع می‌ شود.

پیشنهاد مطالعه: قراردادهای مشارکت مدنی بانک یکی از راه های اخد تسهیلات و راه اندازی کارافرینی است. اگر در این مورد اطلاعی ندارید حتما مقاله قرارداد مشارکت مدنی بانک چیست را مطالعه کنید.

نکات مهم در رابطه با دعوای ابطال سند رهنی

کسی که به موجب مبایعه نامه عادی ادعای مالکیت ملک را می‌کند و سند رسمی ندارد در دادگاه به عنوان مالک شناخته نمی شود و نمی تواند دادخواست ابطال سند رهنی را مطرح نماید و باید قبل از اینکار دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را مطرح کند.

همزمان و یا قبل از دادخواست ابطال سند رسمی حسب مورد باید تایید بطلان عقد رهن موضوع سند رهنی نیز از دادگاه خواسته بشود چراکه ابطال سند رهنی، فرع بر بطلان عقد رهن می باشد.

گاهی اوقات ممکن است که دادخواست ابطال سند رسمی همزمان با دادخواست توقیف و ابطال اجراییه موضوع سند رهنی تقدیم شود. در چنین حالتی ابتدا در دادگاه محل وقوع ملک به دادخواست ابطال سند رهنی باید رسیدگی شود و بعد از صدور حکم قطعی مبنی بر ابطال سند به درخواست توقیف و ابطال اجراییه رسیدگی می شود.

مطابق ماده ۷۱ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، محاکم دادگستری مکلف هستند در هر مورد که رای بر بی اعتباری سند رسمی صادر می کنند مراتب را به سازمان سند اسناد و املاک کشور اعلام کنند. و هرگاه موضوع سندی که ابطال شده ملک باشد مفاد حکم در ملاحظات ثبت دفتر اسناد رسمی توسط سردفتر منعکس خواهد شد.

هرگونه اقدام نسبت به دفتر املاک و سند مالکیت موکول به صدور حکم نهایی و اعلام آن به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد شد.

وکیل ابطال سند رهنی در تهران

اگر به دنیال بهترین وکیل ابطال سند رهنی در تهران هستید همین حالا با موسسه حقوقی آوای عدالت پایتخت در سهروردی شمالی تماس بگیرید. ما بهترین خدمات مشاوره و وکالت را در حوزه ابطال سند رهنی، ابطال ضمانت نامه های بانکی، ابطال قرارداد های مشارکت و…. به شما ارائه خواهیم کرد.

در دفتر وکالت آوای عدالت پایتخت تمام خدمات وکالت تحت نظر تیمی باتجربه متشکل از وکلای پایه یک دادگستری انجام خواهد شد.

Telegram
Email
Reddit
WhatsApp

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *