قرارداد لیزینگ یکی از قراردادهای رایج اقتصادی بین شرکت های بزرگ مثل شرکت های خودروسازی و خریداران است. اگر در مورد این موضوع اطلاعی ندارید حتما این مقاله را کامل بخوانید تا با شرایط ابطال قرار داد لیزینگ و مشاوره حقوقی وکیل لیزینگ آشنا شوید.

اگر از قرارداد لیزینگ و شرایط ابطال قرارداد لیزینگ چیزی نمی دانید حتما از مشاوره حقوقی بهترین وکیل لیزینگ در تهران استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه: برای کسب مشاوره رایگان تلفنی با بهترین وکیل لیزینگ تهران همین حالا از فرم مشاوره حقوقی آنالاین و تلفنی موسسه حقوقی آوای عدالت استفاده کنید.

قرارداد لیزینگ

لیزینگ برگرفته از واژه انگلیسی «Lease» به معنای اجاره دادن است که در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای معادل آن، از واژه واسپاری استفاده می شود.

قرارداد لیزینگ یا به عبارتی قرارداد اجاره به شرط تملیک به قراردادی گفته می‌شود که در اثر آن کالای مورد معامله با شرایطی خاص اجاره داده می‌شود.

در این قرارداد دو طرف اجاره گیرنده اجاره دهنده با با شرط اینکه، در صورت انجام تمامی شروط قرارداد و پرداخت همه اقساط توسط مستاجر مالکیت مورد معامله در پایان مدت اجاره به نام وی انتقال یابد این قرارداد را امضا می کنند.

بطور کلی در قرارداد لیزینگ عین مال تا پایان مدت در اجاره مستاجر است و پس از پرداخت آخرین قسط به ملکیت مستاجر در می‌آید. لازم به ذکر است که که در صورت تحقق تمام شروط قرارداد موجر حق امتناع از انتقال مالکیت را ندارد.

این نوع معاملات و قرارداد،اجاره اعتباری هم می‌گویند.

تاریخچه لیزینگ در ایران

در سال 1354 اولین شرکت لیزینگی در ایران بت رسید. ای در حالی بود که از سال های بسیار پیش تر این نوع معامله در اروپا رواج داشت.

اوج فعالیت ها شرکت های لیزینگی در ایران در دهه 80 و با تصویب قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی اتفاق افتاد.

معاملات لیزینگ

معاملات لیزینگ

معاملات لیزینگ در ایران طیف وسیعی از خدمات را دربرمی گیرد. از پیش فروش وسایط نقلیه توسط شرکت ‌های سازنده خودرو، پیش‌فروش ساختمان ها، کالا‌های صنعتی و … تا تهیه لوازم منزل.

طرفین این لیزینگ می‌توانند هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی یا خصوصی و عمومی باشند.

قانون لیزینگ در ایران

همانطور که گفته شد در قانون ایران لیزینگ به عنوان قرارداد اجاره به شرط تملیک مطرح شده است و در ماده ۵۷ و ۶۴ آیین نامه تسهیلات اعطایی بانکی، مصوب ۱۳۶۲، به اختصار به تعریف و شرایط آن پرداخته شده است.

با توجه به این که لیزینگ هم نوعی توافق بین دو طرف است؛ تنظیم قرارداد اصولی و درست برای آن بسیار مهم است. به این دلیل که قرارداد باید به گونه‌ای باشد که حقوق دو طرف را به طور کامل حفظ کند و هیچ ابهامی نداشته باشد که تا پایان مدت توافق، اختلافی بین دو طرف به وجود نیاید.

پیشنهاد ویژه: برای عقد قرارداد های حقوقی حتما از مشاوره تنظیم قرارداد های حقوقی موسسه آوای عدالت پایتخت استفاده کنید.

انواع قرارداد لیزینگ

انواع قرارداد لیزینگ

در ایران قرارداد لیزینگ بیشتر در قالب قرارداد اجاره به شرط تملیک انجام می‌شود.

یعنی همانطور که گفته شد بر اساس این قرارداد تا مدتی معین طبق شروط قراداد، تنها مالکیت منافع در اختیار مستاجر است و مالکیت اصلی در صورت پایان یافتن اقساط به او انتقال می‌یابد.

بیشتر افراد واژه لیزینگ را برای خرید خودرو به کار برده و در همین حوزه می شناسند.

‌اما لیزینگ انواع مختلف دارد که بیشتر در شرکت‌ های بزرگ مانند تولیدکنندگان کالاهای مصرفی و نیز شرکت‌ های بزرگی که عملیات عمرانی انجام می‌ دهند یا شرکت‌ های معدنی که برای انجام پروژه ‌های خود از طریق این نوع قراردادها ماشین ‌آلات مورد نیاز خود را اجاره یا تملیک می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه: یک از روش های معاملاتی مرسوم مزایده است. اگر در مورد این روش معاملاتی اطلاعی ندارید حتما مقاله مزایده چیست را مطالعه کنید.

لیزینگ عملیاتی

یکی از کاربردی ‌ترین و قدیمی ‌ترین انواع قرارداد لیزینگ، لیزینگ عملیاتی یا بهره‌ برداری است.

بر اساس این قرارداد، حق بهره ‌برداری از مورد اجاره، برای مدت معینی به مستاجر داده می‌شود. این نوع قرارداد درست مانند قرارداد اجاره است و پس از انقضای مدت قرارداد، مورد اجاره به موجر بازگردانده می‌شود. نکته قابل توجه در این نوع قرارداد این است که تمام هزینه ‌های تعمیر و نگهداری از مورد اجاره بر عهده موجر است.

لیزینگ سرمایه ‌ای

لیزینگ سرمایه ‌ای، همان قرارداد اجاره به شرط تملیک است که در مورد آن توضیح دادیم. با این تفاوت که در این قرارداد لیزینگ شرط اختیار خرید وجود دارد.

این نوع از لیزینگ، به دلیل امکان تملیک مورد اجاره توسط اجاره گیرنده مورد پسند ترین شیوه لیزینگ بوده و بیشتر مبادلات اعتباری، از این نوع است.

خوب است بدانید اکثر شرکت‌ های لیزینگ همه اموال منقول و غیر منقول را از طریق این نوع معاملات به فروش می‌رسانند.

اموالی مانند انواع وسایل نقلیه سواری، سبک، سنگین و کار مانند ماشین ‏آلات راهسازی، معدنی و ساختمانی، ساختمان و ابنیه‌، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، تجهیزات صنعتی، لوازم خانگی‌، وسایل و ابزار کار اداری و صنعتی‌، ماشین‏آلات صنعتی و تولیدی‌، هواپیما، کشتی و شناورهای دریایی‌، تجهیزات کامپیوتری شامل سخت ‏افزار و نرم افزار و…

پیشنهاد مطالعه: یکی از تسهیلات بانکی برای معاملات ضمانت نامه های بانکی هستند. اگر در این مورد اطلاعی ندارید حتما مقاله ضمانت نامه بانکی چیست را مطالعه کنید.

ماهیت حقوقی لیزینگ

طبق ماده 57 آیین ‌نامه قانون عملیات بانکی بدون ربا،‌ اجاره به شرط تملیک، عقد اجاره ‌ای است که در آن شرط شود مستاجر در پایان مدت اجاره و در صورت عمل به شرط مندرج در قرارداد، عین مستاجره را مالک شود.

در فقه اسلامی شرط نتیجه‌ هبه، صلح و بیع در قرارداد اجاره،‌ صحیح نیست و از این منظر به قراردادهای لیزینگ با شرط نتیجه ایراد وارد است.

بنابراین در این نوع قراردادها باید شرط شود که پس از پایان مدت اجاره و عمل کردن مستاجر به مفاد قرارداد، شرکت لیزینگ مال را به تملک او درآورد نه اینکه مال به خودی خود به ملکیت او در آید.

به عبارتی ماهیت حقوقی لیزینگ ترکیبی از دو عقد بیع و اجاره است. به صورتی که برای مدتی منافع و پس از آن عین، به مالکیت مستاجر در می آید.

به عبارت دیگر، اجاردهنده و یا واگذار کنده مال می داند پس از انقضای مدت قرارداد و انجام شروط توسط مستاجر، دیگر مالکیتی به عین مستاجره نخواهد داشت. در عین حال مطمئن است در صورت تخلف مستاجر، مورد اجاره هم چنان از ملکیت وی خارج نخواهد شد.

در دهه اخیر در اثر افزایش شدید قیمت های مسکن و خودرو، بسیاری از بانک ها و نیز شرکت های بزرگ خودروسازی، عقد اجاره ای با این شرط با خریداران می بندند و اراده خویش را بر انتقال ملکیت عین پس از پرداخت آخرین قسط اجاره بها اعلام می کنند.

در واقع پرداخت هر مال الاجاره که میزان آن بستگی به سود مورد توافق و مدت باز پرداخت آن دارد به عنوان قسط تلقی شده، و در نهایت به عنوان ثمن در مقابل عین قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد مطالعه: سند های رهنی روشی قانونی برای اخذ تسهیلات و معاملات هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله سند رهنی چیست را کنید.

ابطال قرارداد لیزینگ

ابطال قرارداد لیزینگ

ابطال قرارداد لیزینگ صرفا به دلیل تخلف در شروط قرارداد انجام خواهد شد.

وکیل لیزینگ در تهران

قرارداد های لیزینگ با توجه به مفاد مطرح شد در این نوع قرارداد از حیث پرداخت اقساط، واگذاری مالکیت و… گاها دچار مسائل قضایی بین طرفین می شوند. و از انجا که این قرارداد یک قرارداد دو طرفه است نقش یک وکیل خوب برای تنظیم مفاد قرارداد لیزینگ کاملا مشخص است.

خوب است بدانید بعضی شرکت‌های لیزینگی از سادگی افراد سوء استفاده کرده و با تظیم قرارداد های ناعادلانه و سود های غیر عرف اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

بنابراین برای تنظیم قرارداد لیزینگ از لیزنگ خودرو گرفته نا سایر امول و همچنین برای رفع توقیف خودروی لیزینگی، از تجربیات وکیل متخصص لیزینگ در این زمینه بهره بگیرید تا بتوانید حقوق خود را حفظ کنید.

اگر به دنبال دریافت شماره و مشاوره رایگان از بهترین وکیل لیزینگ تهران هستید حتما این صفحه را قدم به قدم تا انتها دنبال کنید. در این صفحه توسط وکیل تخصصی دعاوی لیزینگ به تمام سوالات شما در مورد مهمترین دعاوی لیزینگ و وکالت امور لیزینگ توضیح داده خواهد شد.

اگر به مشاوره تلفنی وکیل لیزینگ احتیاج دارید از طریق زیر با بهترین وکیل لیزینگ تهران در اتباط باشید.

قبل از ادامه توضیحات فراموش نکنید که، به همان اندازه که واگذاری دعاوی لیزینگ به یک وکیل لیزینگ خوب می تواند تسریع کننده امور قضایی شما باشد، واگذاری دعوی لیزینگی و درخواست مشاوره حقوق لیزینگ از یک وکل غیر آگاه، می تواند باعث کندی جریان پرونده و یا شکست پرونده در دادگاه لیزینگ گردد.

مشاوره وکیل لیزینگ

شما به سه شکل می توانید از خدمات قضایی دفتر وکالت آوای عدالت پایتخت و مشاوره بهترین وکیل تهران استفاده کنید.

مشاوره تلفنی حضوری و آنلاین با وکیل لیزینگ

همانطور که پیش تر توضیح داده شد مشاوره وکیل لیزینگ بصورت تلفنی در دفتر وکالت آوای عدالت پایتخت رایگان است. البته باید توضیح داد شود که شیوه پاسخگویی و دریافت مشاوره حقوقی رایگان با وکیل لیزینگ به صورت زیر است.

شما در مورد دعاوی لیزینگی خود با شماره وکیل لیزینگ تماس گرفته و توضیحات لازم در مورد شیوه پیگیری موضوع و شیوه دریافت مشاوره کامل حقوقی را دریافت خواهید کرد.

پس از این مرحله وابسته به نظر شما از سه روش دریافت مشاوره حقوقی دعاوی خانواگی که در بالا مطرح شد استفاده خواهید نمود.

با توجه به کثرت مراجعات قضایی مربوط به دعاوی لیزینگی، دفتر وکالت آوای عدالت پایتخت فقط پاسخگوی ساکنین استان تهران، و کرج می باشد. بنابراین خواهش می کنیم سایر هموطنان برای استفاده از خدمات وکیل لیزینگ حتما از وکلای شهر خود استفاده نمایند.

مشاوره حضوری وکیل لیزینگ

توجه فرمایید که دریافت وقت برای مشاوره حضوری با وکیل لیزینگ در گروه وکلای آوای عدالت پایتخت، مستلزم پرداخت حق المشاوره وکالت امور لیزینگ می باشد. خوب است بدانید که از محاسن مشاوره حضوری، استماع کامل تر و دقیق تر پروند قضایی توسط وکیل لیزینگ خواهد بود و در این صورت وکیل دعاوی لیزینگی با دقت بیشتر بر روی صحبت های مشاوره گیرنده و پرسیدن سوالات متعدد از ایشان و اشراف به موضوع، بهترین راه حل را به موکل ارائه خواهد داد.

مشاوره آنلاین وکیل لیزینگ

با توجه به شرایط فعلی افرادی که به هر دلیلی تمایلی به مشاوره حضوری ندارند می توانند از خدمات مشاوره آنلاین وکیل لیزینگ استفاده کنند. در این روش پس از پرداخت حق المشاوره وکیل لیزینگ، این امکان برای شما فراهم می شود که بصورت آنلاین امور وکالت خود را طی فرمایید.

وکیل لیزینگ کیست

برای بسیاری افراد سوال پیش خواهد آمد که وکیل لیزینگ کیست؟ کار یک وکیل لیزینگ چیست؟ و یا چه فرقی بین وکیل لیزینگ با سایر وکلا هست ؟

کار یک وکیل لیزینگ چیست ؟

وکیل لیزینگ وکیلی است که در تمامی امور مرتبط با دعاوی لیزینگ متخصص و با تجربه است. وکیل لیزینگ باید بتواند مسائلی قضایی مربوط به تعهدات مالی و غیر مالی و لیزینگ با قانون پیگیری و حل و فصل نماید.

چرا وکیل تخصصی لیزینگ ؟

خوب چه فرقی بین یک وکیل معمولی با یک وکیل تخصصی لیزینگ  است ؟

در واقع تمامی وکلای پایه یک دادگستری می توانند کار وکالت همه ی پرنده ها حقوقی و قضایی را انجام دهند. اما از آن جایی که وکیل تخصصی دعاوی لیزینگ به طور اختصاصی تمام تمرکز خود را بر روی امور مربوط به دعاوی لیزینگ گذاشته و با قوانین و مقررات دادگاه های لیزینگ آشنایی بیشتری دارد، قطعا بر روی پرونده های مربوط به امور وکالت لیزینگ تسلط بیشتری داشته و احتمال پیروزی بیشتری خواهد داشت.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاع بیشتر در مورد خدمات وکیل امور لیزینگ حتما از مشاوره تلفنی رایگان ما استفاده کنید، تا وکیل پایه یک لیزینگ پاسخگوی شما باشد.

هزینه استخدام وکیل لیزینگ

وکیل لیزینگ که به موجب قرارداد وکالتی که بین وکیل تخصصی دعاوی لیزینگ و موکل توافق شده است، به عنوان نماینده قانونی شخص حقیقی، اختیار انجام تمام امور وکالت را پیدا می کند.

با توجه به آنچه گفته شد وکیل خانوده می تواند بجای موکل، در مراجع قضایی، دادگستری و دادگاه لیزینگ حاضر شده و از موکل خود دفاع به عمل آورد . مسلما وکیل برای کارهایی که انجام می دهد مستحق دریافت حق الزحمه است و در قرارداد وکالت اصولا مبلغی به عنوان دستمزد وکیل در نظر گرفته می شود.

اگر در قرارداد وکالت امور لیزینگ بر مبلغی خاص توافق صورت نگرفته باشد موکل باید مطابق تعرفه های قانونی که از طرف قوه قضاییه تصویب شده حق الوکاله وکیل لیزینگ را بپردازد. برای اطلاع از تعرفه حق الوکاله می توانید مقاله جامع ما را با عنوان …. بررسی کنید.

بطور کلی حق الوکاله وکیل لیزینگ  در تمام دعاوی لیزینگی یا دعاوی مالی ناشی از زوجیت و همچنین امور حسبی چیزی بین 5 تا حداکثر 20 میلیون تومان است.

سوالات حقوقی لیزینگ

در این بخش برای افزایش آگاهی موکلین به برخی سوالات متداول بخش حقوقی لیزینگ اشاره خواهیم کرد. البته شما برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید تمام پرسش و پاسخ ویژه دادگاه لیزینگ را در صفحه سوالات متداول قضایی مشاهده فرمایید.

شما هم می توانید در پرسش و پاسخ حقوقی لیزینگ شرکت کنید. اگر سوال خاصی در مورد دعوای لیزینگ و یا وکیل لیزینگ دارید از فرم نظر سنجی زیر استفاده کنید.

در تمام دعاوی فوق بخصوص لیزینگ می توانید از بهترین وکیل لیزینگ و باتجریه ترین وکیل لیزینگ دفتر وکالت آوای عدالت پایتخت استفاده کنید.

امروزه مشورت با افراد متخصص در هر رشته ای یک ضرورت انکار ناپذیر است. بخصوص زمانی که شما قصد اقامه دعوی یا دفاع از پرونده ای را داشته باشید. در این راه به اطلاعات پراکنده و افراد بی تجربه نمی توان اعتماد کرد.

پرونده های مرتبط با دعاوی لیزینگی دارای ظرایف بالا و نکات حقوقی مهی است. کمک گیری از وکیل تخصصی دعاوی لیزینگ که با رویه قضایی و دادنامه های متعدد دادگاه های لیزینگ بدوی، دادگاه تجدید نظر، دیوان عالی کشور آشنایی کامل دارد نقش بسیار کلیدی در چگونگی ارائه دلیل و اقامه دعوی و یا دفاع خواهد داشت.

نمونه قرارداد لیزینگ خودرو

موکل : آقای / خانم ………………………………. فرزند …………………………. به شناسنامه شماره ……………. متولد ……………….. صادره از …………….. به شماره ملی ………………….. ساکن …………………………………………………….. ……………………………………………………. ………… وکیل : آقای / خانم : ………………………………. فرزند …………………………. بشناسنامه شماره ……………. متولد ……………….. صادره از …………….. به شماره ملی ………………….. ساکن ………………………………………………………………………………….. …… …………………………….
مورد وکالت : با ارائه مدارک مثبته و مورد نیاز و در صورت فقد هر گونه منع و ردع قانونی مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و شرکت …………………………… ادارات راهنمائی و رانندگی و امور حمل و نقل نیروی انتظامی ، شهرداری ، امور اقتصادی و دارائی و شوراهای حل اختلاف ، مراکز تعویض پلاک و دیگر ادارات و مراجع و مقامات ذیربط و ذیمدخل و عنداللزوم شرکت های سازنده و تولید کننده خودرو و شرکت بیمه ………………….. و شرکت لیزینگ ……………………جهت انجام کلیه امور اداری و قانونی مورد نیاز و اخذ مجوزات و استعلامات لازمه و تأدیه کلیه هزینه ها و مخارج قانونی و تشکیل پرونده و تعقیب و پیگیری پرونده های متشکله و انجام کلیه مکاتبات و مراودات مورد نیاز و اتخاذ هر نوع تصمیم بجای موکل و درج آگهی در روزنامه ها و جراید و سپردن هرگونه تعهد و تصدیق امضاء، بیمه نمودن و انعقاد هر نوع قرارداد در این خصوص بهر نحو و شرط و عنداللزوم اقدام به تسویه حساب نمودن با شرکت …………………… و شرکت بیمه ………………….. و شرکت لیزینگ ………………. و اخذ و دریافت مفاصا حساب و پرداخت و تأدیه کلیه وجوه و مطالبات و بدهی ها و اقساط و دیون معوقه و اخذ و دریافت کلیه اسناد و مدارک اعم از سند ، دفترچه ، برگ اعلام وضعیت، کارت و غیره اعم از اصل و المثنی ، رونوشت و تصویر مصدق راجع به تمامی ششدانگ یکدستگاه ………………… از نوع مدل ………………………. بشماره انتظامی ……………………… به شماره موتور ………………… و شاسی شماره ………………….. برنگ ………………………… که حسب الاظهار موکل بصورت اجاره بشرط تملیک مالک و در آن ذینفع می باشد و مراجعه به شرکت های بیمه و کلیه دوائر و مقامات مربوطه آن و سایر ادارات وابسته و پیوسته و دیگر ادارات و مراجع و مقامات ذیربط تحت هر اسم و عنوان و اقدام در خصوص انجام امور اداری و قانونی مورد نیاز و اخذ و دریافت کلیه وجوه خسارت و بیمه ای نقداً یا طی چک یا هر نوع سند تجاری با حق مراجعه به هر بانک و صندوق و شرکت و مؤسسه که چک یا سند تجاری بنام آن صادر شده باشد ، جهت انجام امور بانکی و مالی و اعتباری و اخذ وجه چک و سند تجاری اصداری و امضاء ذیل اسناد و مدارک و ظهرنویسی چک و اسناد تجاری و سپردن هرگونه تعهد قانونی و تصدیق امضاء و تنظیم هر نوع اقرارنامه و رضایت نامه و سند رسمی و عادی تحت هر نام در این رابطه و بهر نحو و ترتیب و دادن هر نوع رسید و سپردن هر گونه تعهد و قیام و اقدام بتمامی تشریفات و پرداخت کلیه هزینه ها و اجاره بهای اقساط مربوطه و لدی الاقتضاء قبول انتقال قطعی خودرو مذکور بنام و برای موکل و بهر قیمت و شرط و نحو و قبض و تصرف مبیع و تأدیه ثمن و اسقاط کافه ی خیارات و همچنین با حق اقامه هر گونه دعوی در خصوص خلافی و جریمه های اصداری و پاسخگوئی و دفاع در مقابل دعاوی مطروحه بهر نحو و ترتیب و اخذ گواهی و برگه های عدم خلاف و سپس درخواست و تقاضا نمودن نسبت به صدور برگ مجوز انتقال و تغییر نام داخلی و فک و تعویض پلاک اعم از قبلی ، فعلی و جدید ملی و کشوری اختصاصی و شناسنامه صادره شده و اصداری بنام خود وکیل مرقوم یا هر شخص فرد حقیقی و حقوقی که وکیل صلاح و مقتضی بداند و تعرفه و معرفی نماید و همچنین دریافت و اخذ نامه و مجوز و رسید فک و تعویض پلاک و تائیدیه نقل و انتقال و تغییر نام داخلی و شناسنامه و خود پلاک خودرو و وسیله ی نقلیه و انجام امور و مکاتبات اداری و اخذ و دریافت کلیه اسناد و مدارک خودرو مذکور تحت هر اسم و عنوان و سپردن هر گونه تعهد و تصدیق امضاء به هرنحو و ترتیب و شرط و قید بجای موکل و قیام و اقدام بتمامی تشریفات و تغییر نام داخلی خودرو موصوف در هر کدام از شرکت های بیمه …………………. ، لیزینگ …………………….. به نام هر شخص و فردی که وکیل صلاح بداند ولو خود وکیل و تنظیم و امضای فرمت ها و صلح نامه های داخلی شرکت ها در این خصوص و بهر نحو و ترتیب و امضاء کلیه اسناد و اوراق و نوشتجات بنحویکه هیچگونه نیازی بحضور و اجازه ثانوی موکل نبوده باشد ضمناً موکل ضمن عقد خارج لازم حق عزل وکیل را تا خاتمه انجام مورد وکالت از خود سلب و ساقط نمود.
حدود اختیارات : وکیل مرقوم دارای اختیارات تامه در خصوص مورد وکالت و لوازم آن از جمله حق توکیل به غیر ولو کراراً می باشد و اقدام و امضاء وی به جای اقدام و امضاء موکل معتبر است. مدلول این سند فقط در نفس وکالت مؤثر است.
بتاریخ …. / …. / …………

Telegram
Email
Reddit
WhatsApp

6 پاسخ

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *