قانون حذف نام همسر از شناسنامه | طرح حذف طلاق از شناسنامه | شرایط و مدارک لازم حذف نام

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که بعد از طلاق در پی حذف نام همسر از شناسنامه خود هستید، این مقاله را تا پایان بخوانید. در این پست در مورد قانون خذف نام همسر از شناسنامه و شرایط گرفتن شناسنامه المثنی بدون نام همسر توضیح خواهیم داد.

توصیه: مراحل طلاق و دعاوی مرتبط با آن یکی از پر ماجرا ترین دعاوی خانواده است. برای دریافت مشاوره رایگان حتما با به بهترین وکیل طلاق و طلاق توافقی تهران تماس بگیرید. 02188735318 – 09123447554.

قانون حذف نام همسر از شناسنامه

در ماده ۳۳ قانون ثبت احوال در خصوص حذف نام همسر از شناسنامه اینچنین آمده است:

کلیه وقایع ازدواج و طلاق یا مرگ زوج یا زوجه و رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل وقایع ثبت شود ولی در شناسنامه به شرحی که در ادامه مطرح خواهد شد انعکاس می یابد: در المثنی شناسنامه مرد یا زن آخرین نکاح و طلاق و یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که به قوت خود باقی است منعکس خواهد شد. ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد.

بنابراین همانطور که گفته شد بعد از طلاق، حذف نام همسر از شناسنامه دارای قوانین خاص مربوط به خود است. اما نگران نباشید برای این کار شرایط موجود است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
بر اساس قوانین طلاق، اگر شما با همسر اول متارکه کرده باشید و طی ازدواج دوم نام همسر دوم در شناسنامه ثبت شده باشد می توانید با مراجعه به اداره ثبت احوال، برای حذف نام همسر از شناسنامه درخواست تقدیم کنید. البته شرایط پاک کردن نام همسر از شناسنامه برای مرد و زن مقداری متفاوت است.

بیشتر بدانید: یکی از مهمترین دلایل طلاق این روزها خیانت زوجین است. برای اطلاع بیشتر در مورد طلاق به دلیل خیانت همسر مقالات ما را مطالعه کنید.

حذف نام زن از شناسنامه مرد

مطابق با آنچه قبل تر ذکر کردیم، شرایط حذف نام زن از شناسنامه مرد به شرح ذیل است.

حذف نام همسر از شناسنامه منوط به ازدواج مجدد و ثبت نام همسر دوم در شناسنامه است. علت این امر نیز این است که مطابق قانون و احکام دادگاه خانواده، همسر دوم از طریق شناسنامه از ازدواج قبلی مرد آگاه خواهد بود.

یکی دیگر از شرایط حذف نام همسر از شناسنامه مرد، عدم دخول و دوشیزگی زن است. این حکم به تازگی در قسمت آخر ماده ۳۳ قانون ثبت احوال کشور ثبت شده است.

در اینجا درج این نکته مفید است که شما می توانید با دریافت گواهی تجرد از ازدواج قبلی خواستگاه یا نامزد فعلی خود اطلاع پیدا کنید.

اگر برای حذف نام همسر از شناسنامه به مشاوره احتیاج دارید، از مشاوره تلفنی رایگان بهترین وکیل خانواده و دعاوی خانوادگی استفاده کنید.

حذف نام مرد از شناسنامه زن در تهران

حذف نام مرد از شناسنامه زن

مطابق قانون (ماده 32 قانون ثبت احوال) یکی از شرایط حذف نام مرد از شناسنامه زن جدایی و طلاق در حین دوشیزگی زن است. به عبارتی حذف نام مرد از شناسنامه زن درصورتی امکان دارد که طلاق دوران عقد اتفاق افتاده و عدم ارتباط جنسی و باکره بودن زن مطابق احکام قضایی ثابت گردد. این موضوع در ماده 32 قانون ثبت احوال اینچنین آمده است: « ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد ».

سوال:

بصورت کلی رویه تمام دادگاه های خانواده تهران در رابطه با زوجه ای که اظهار دوشیزگی می کند این است که او را به پزشکی قانونی معرفی می کنند تا گواهی بکارت اخذ کند. حالا اگر زن قبلا ازدواج کرده باشد و در ازدواج دوم قبل از دخول قصد طلاق داشته باشد چه؟

در این صورت می بایست هر دو زوج به عدم دخول و رابطه اقرار کرده و این اقرار در رای دادگاه منعکس شده باشد که زوجه غیر مدخوله است و طلاق بائن غیر مدخوله باشد. در این صورت زوجه می تواند برای حذف نام مرد از شناسنامه اقدام کند.

پیشنهاد ویژه: اگر درگیر مسائل طلاق و جدایی هستید حتما از مشاوره رایگان بهترین وکیل مهریه در تهران استفاده کنید.

اگر در مورد رسیدگی به مراحل حذف نام همسر از شناسنامه مشکلی دارید همین حالا با ما تماس بگیرید. 02188735318 – 09123447554.

بهترین وکیل حذف نام همسر از شناسنامه در تهران

برای دریافت مشاوره و کمک جهت حذف نام همسر از شناسنامه در تهران همین حالا با معتبرترین دفتر وکالت خیابان سهرودی و منطقه عباس آباد تماس بگیرید.

لایحه حذف طلاق از شناسنامه در مجلس شوای اسلامی

لایحه حذف طلاق از شناسنامه در مجلس شوای اسلامی

چندی پیش لایحه حذف طلاق از شناسنامه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و این لایحه با انتقادات بسیاری از اعضای این مجلس روبرو شد.

درخشان ‌نیا عضو سابق مجلس با اینکه قبلا مساله حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه در مجلس شورای اسلامی مطرح و رد شد اما از تهیه دوباره یک پیش نویس تازه برای حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه خبر داد.

اما اینبار نیز نمایندگان مجلس ضمن مخالفت با این موضوع تاکید داشتند که حذف عنوان طلاق از شناسنامه زنان، در عین حالیکه اقدامی غیراخلاقی است، تنها به معضل طلاق و فشار های روانی آن در جامعه کمکی نمی کند، بلکه مجوز پایه ‌گذاری زندگی جدید بر مبنای دروغ است.

سهیلا جلودارزاده نماینده پیشین مجلس در خصوص حذف واژه طلاق از شناسنامه بیان داشت که: پشنهاد لایحه حذف طلاق از شناسنامه از سر خیرخواهی بوده اما این کار مجوز دروغ را در جامعه صادر می کند.

وقتی کسی زندگی قبلی داشته و طلاق گرفته، باید در شناسنامه ثبت شود زیرا عدم ثبت به معنای پایه‌گذاری زندگی جدید بر مبنای دروغ است.

پروانه سلحشوری از دیگر نمایندگان مجلس در خصوص حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه بیان داشت که در واقع راه حل معضل طلاق در جامعه امروزی ثبت یا عدم ثبت آن در شناسنامه نبوده و از منظر اخلاقی، عرفی و قانونی حذف واژه طلاق از شناسنامه کار درستی نیست.

این اقدام به نوعی پاک کردن صورت مسئله است.

ناهید تاج الدین نماینده اصفهان با اشاره به قانون حذف نام همسر از شناسنامه زنان مطلقه، گفت: اگر ما قائل به این هستیم که طلاق آخرین راه حل اختلافات زناشویی است، پس نباید عرصه اجتماعی را بر کسانی که طلاق را بعنوان یک راه حل در نظر گرفته اند، تنگ کنیم.

برای مشاوره رایگان با بهترین وکیل طلاق تهران همین حالا با شماره تلفن های 02188735318 – 09123447554 تماس بگیرید. و یا از فرم نظرات زیر برای پرسش سوالات حقوقی خود استفاده کنید.

Telegram
Email
Reddit
WhatsApp

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *