مهریه چیست | انواع مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاله | شرایط پرداخت مهریه | میزان مهر

سلام. در این مقاله از سری مقالات دفتر وکالت آوای عدالت پایتخت به توضیح سوال مهریه چیست ؟ انواع مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه، شرایط پرداخت مهریه و شرایط به اجرا گذاشتن مهریه خواهیم پرداخت. تا انتهای مقاله را دنبال نموده و سوالات خود را در بخش نظرات مطرح کرده و یا از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

اگر در پرداخت و یا به اجرا گذاشتن مهریه دچار مشکل شده اید همین حالا از خدمات و مشاوره رایگان وکیل مهریه در بهترین دفتر وکالت تهران استفاده کنید.

مهریه

در عرف اسلامی مهریه به مال یا هدیه ای گفته می ‌شود که مرد در هنگام عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن  در آینده می‌شود.

در عرف فعلی جامعه ما، مهریه به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر تصمیمات عجولانه شوهر برای طلاق، و عاملی برای تأمین مالی زن پس از طلاق یا پس از فوت شوهر در نظر گرفته شده است.

تعریف مهریه چیست ؟

در قانون جموهوری اسلامی ایران از جمله حقوق مالی که به موجب عقد ازدواج در ماده 1082 قانون مدنی به زن تعلق می گیرد، مهریه یا مهر می باشد، و به محض اینکه عقد نکاح میان زوجین واقع شد، زن مالک مهر می شود و هیچ چیز نمی تواند جلوی این مالکیت را بگیرد.

به موجب ماده 1082 قانون مدنی:  به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

درکشور ما بصورت معمول مطالبه مهریه زن، موقع طلاق صورت می گیرد. اما به موجب قانون ذکر شده او از زمان عقد و هر زمان که بخواهد می تواند مهریه را مطالبه کند و مسائلی همچون نشوز زن یا عدم تمکین، رابطه نامشروع  و یا هر عمل دیگری از جانب زن، مانع دریافت مهریه از طرف زن نخواهد بود.

البته در برخی از شرایط، زن مستحق مهریه نخواهد بود و مرد معاف از پرداخت مهریه است، که به آن خواهیم پرداخت.

میزان مهریه

در آموزه‌ های دینی ما برای مهریه، مقدار و میزان معینی تعیین نشده ‌است. همچنین در نوع مهریه نیز محدودیتی وجود ندارد و هر چیزی که ارزش مالی داشته باشد، می‌تواند به عنوان مهریه پرداخت گردد. مانند سکه طلا، پول‌های رایج کشور، نقره، لوازم زندگی، یا حتی موارد غیر عرف دیگر. در مجموع مهریه یا صداق مالی یا هرچیزی است که به عنوان هدیه در اختیار زن قرار می گیرد.

میزان قانونی مهریه چقدر است

مطابق ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی تعیین میزان مهریه، منوط به تراضی طرفین است و محدودیتی در این خصوص در قانون پیش ‌بینی نشده ‌است. طبق ماده ۱۰۷۹ قانون مدنی، مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آنها بشود، معلوم باشد.

جالب است بدانید در صدر اسلام، هنگام عقد نکاح در همان ابتدا مهریه زن از اموال موجود مرد پرداخت می ‌شده است. متاسفانه در شرایط فعلی یکی از پروندهای در حال افزایش دادگاه های خانواده، بحث طلاق و مهریه است، آن هم بخاطر اصطلاح نادرستی مثل “مهریه کی داده کی گرفته“.

پیشنهاد می کنیم اگر در مورد مدارک لازم برای اجرا گذاشتن و گرفتن مهریه و همچنین مطالبه مهریه از طریق دادگاه و اداره اجرای ثبت اطلاعی ندارید حتما مقاله اجرای مهریه را مطالعه کنید.

پرداخت مهریه

همانطور که در ابتدای مقاله مطرح شد، زن به محض عقد نکاح مالک مهریه خواهد بود و می تواند هر زمان که بخواهد اقدام به مطالبه مهریه نموده و مرد متناسب با شرایط توافق شده در حین عقد (عندالمطالبه و عندالاستطاله) موظف به پرداخت کامل مهریه زن می باشد.

ناگفته نماند که با رعایت احکام قانونی این امکان نیز وجود دارد که زن، بنابردلایل شخصی اقدام به بخشش مهریه نموده و مرد از پرداختن مهریه معاف گردد.

شرایط پرداخت مهریه زن

همانطور که شما هم آگاه هستید با افزایش مشکلات اجتماعی آمار طلاق نیز در جامعه ما رو به افزایش است و به همین دلیل، متناسب با افزایش پرونده های مربوط به دعاوی مهریه، رویه ی دادگاه های خانواده نیز نسبت به پرداخت مهریه متفاوت شده و پیش بینی های خاصی در قانون لحاظ گردیده است. مهریه تا صد و ده سکه را می توان نمونه ای از این قوانین دانست.

بنا بر قانون حمایت از خانواده ۱۳۹۱ که در اسفند ۹۳ اجرایی شد، ناتوانی در پرداخت مهریه ‌های بالای ۱۱۰ سکه، باعث زندان رفتن مرد نمی‌شود و زندانی شدن مرد با توافق طرفین و قسط بندی مهریه حذف خواهد شد. به عبارتی تنها به میزان 110 سکه از مهریه زن ضمانت اجرای کیفری ( جلب شوهر ) را دارد و برای مازاد بر آن، نمی توان مرد را به صورت کیفری تعقیب کرد.

علاوه بر قانون 110 سکه، دیوان‌ عالی کشور در سال ۱۳۹۰ در رای وحدت رویه ‌ی شماره ۷۲۲ پذیرش دادخواست اعسار به شکل دعوای تقابل را هم پذیرفت. به موجب رای، فرایند رسیدگی به اعسار به شدت تسریع یافته و امکان صدور دستور بازداشت شوهران بسیار کاهش پیدا کرد.

پیشنهاد می شود اگر درگیر مسائل طلاق هستید حتما از مشاوره رایگان وکیل طلاق و طلاق توافقی در تهران استفاده کنید. علاوه بر این، برای مسائل کیفری نیز می توانید از وکیل کیفری متخصص در تهران وقت مشاوره حضوری دریافت نمایید.

انواع مهریه

انواع مهریه را بر اساس اینکه مهریه در حین عقد تعیین شده باشد یا نه و شیوه پرداخت می توان به دو شکل دسته بندی کرد.

انواع مهریه بر اساس زمان تعیین مهریه

در این نوع دسته بندی بر اساس اینکه مهریه در حین عقد تعیین شده باشد یا نه، مهریه به سه دسته مهر المثل، مهر المسمی  و مهر المتعه تقسیم می شود.

همینجا خوب است بدانید که برخلاف عقد موقت، تعیین مهریه در عقد دائم شرط لازم و ضروری برای صحت عقد نیست. بنابراین، در صورتی که در زمان عقد نکاح، مهریه ای تعیین نشده باشد، عقد صحیح بوده و طرفین می توانند بعد از ازدواج در مورد میزان مهریه توافق کنند.

مهر المسمی

مهر المسمی مهری است که زن و شوهر قبل از انعقاد عقد نسبت به مقدار و میزان آن توافق نموده و آن را در عقد ذکر می‌کنند.

شرایط مهر المسمی:
  • شوهر قدرت تسلیم مهریه را داشته باشد.
  • معین و تصریح شده باشد.
  • دارای ارزش مالی و اقتصادی باشد.
  • قابل تملک و نقل و انتقال باشد.
  • مشخص و معلوم باشد.
  • دارای منفعت عقلایی و مشروع باشد.

مهرالمتعه

در نکاحی که دائم بوده و مهریه ای در آن ذکر نشده باشد یا شرط عدم مهر ذکر شده باشد، مهریه ای که زوج به زوجه مطلقه خود که با او نزدیکی نکرده ‌است پرداخت می‌کند اصطلاحاً مهرالمتعه گفته می‌شود.

مهرالمثل

اگر در زمان انعقاد عقد در مورد مهریه توافقی صورت نگرفته باشد، یا اینکه نوع تعیین مهریه مطابق قانون نبوده باشد، و از طرفی بین زوجین عمل زناشوئی رخ داده بود، در این حالت بر اساس عرف و عادت محل و وضعیت خاص زوجه مهریه تعیین شده و به این نوع مهریه مهرالمثل می‌گویند.

جالب است بدانید در پرداخت این نوع مهریه از بین بردن پرده بکارت دختر با نزدیکی کردن یا به هر وسیله ی دیگری و بدون رضایت دختر موجب پرداخت مهرالمثل می شود.

انواع مهریه بر اساس شرایط پرداخت

در عرف فعلی مهریه بر اساس شیوه پرداخت و مطالبه مهریه از طرف زن  به دو دسته: مهریه عند المطالبه و مهریه عند الاستطاعه تقسیم  می گردد که با یکدیگر متفاوت بوده و احکام خاص خود را دارند. در ادامه در مورد انواع مهریه توضیح خواهیم داد.

مهریه عندالاستطاعه

همانطور که از اسم این مهر بر می آید شرایط پرداخت مهریه را با استطاعت و توانایی مرد در پرداخت مهریه وابسته می کند.

به عبارتی مهریه عندالاستطاعه یعنی، زمان پرداخت مهریه، وقتی است که زوج توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد، بنابراین پرداخت آن مشروط به توانایی زوج در پرداخت خواهد بود.

در مهریه عندالاستطاعه در به هیچ وجه امکان جلب، زندانی کردن و ممنوع الخروج کردن شوهر وجود ندارد. در این حالت فقط با معرفی مال و استطاعت پرداخت شوهر است که زن می‌تواند برای گرفتن مهریه اقدام کند.

اگر درگیر مسائل طلاق و مهریه هستید، قطعا گرفتن یک مشاوره حقوقی خوب، از یک وکیل خانواده معتبر می تواند راهگشای شما باشد. همین حالا با ما تماس بگیرید.

مهریه عندالمطالبه

همانطور که از اسم این مهر نیز بر می آید شرایط پرداخت مهریه را با مطالبه زن وابسته می کند. یعنی در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد هر زمان که زن بخواهد، می ‌تواند مهریه‌ خود را مطالبه کند. مهریه عندالمطالبه جز در مواردی خاص باید پرداخت گردد.

نکات:

در هر دو حالت فوق، زن برای به اجرا گذاشتن مهریه باید ضمن ارائه ی دادخواست مطالبه ی مهریه به دادگاه خانواده، لیست اموال و دارایی های مرد را نیز به قاضی پرونده ارائه کند.

در بیشتر موارد، اثبات توانایی مالی مرد مشکل بوده و ممکن است که مرد به منظور فرار از پرداخت مهریه، اموال خود را به اشخاص دیگری منتقل کند.

فراموش نکنید که در مهریه ی عندالاستطاعه امکان جلب مرد وجود ندارد و حتی امکان ممنوع الخروج کردن او نیز فراهم نیست. فقط در صورتی که زوجه، مالی را از زوج به دادگاه یا اداره ی اجرای ثبت معرفی کند، آن مال به منظور گرفتن مهریه توقیف می‌شود.

مشاوره با وکیل مهریه در تهران

برای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی بهترین وکیل مهریه در تهران حتما با معتبرترین دفتر وکالت خیابان سهروردی و منطقه عباس آباد تماس بگیرید.

Telegram
Email
Reddit
WhatsApp

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *