قرارداد استمهال چیست | ابطال قرارداد استمهال | مشاوره استهمال وام، اقساط، بدهی

معنی استمهال به معنای مهلت خواستن، طلب مهلت کردن و زمان طلبیدن می باشد .در اصطلاح حقوقی معنی استمهال به معنای مهلت گرفتن از دادگاه است.

ممکن است برای شما نیز سوال پیش بیاید که استمهال در حقوق به چه معناست ؟ معنی استمهال در حقوق تقاضای مهلت و زمان برای انجام کاری است. برای استمهال هر یک از طرفین میتواند ادعا کند که اسناد و مدارکی برای ارائه به دادگاه دارد و تقاضای استهمال کند.
چنانچه مدارک و دلایل قوی و مستند باشند قاضی نیز به این مسئله پاسخ مثبت خواهد داد و با صورتجلسه این مطلب زمان دیگری را برای رسیدگی به این پرونده تعیین وقت جدید را به طرفین پرونده می گویند.

اگر درگیر مسائل حقوقی و قضایی بانکی هستید حتما از مشاوره تلفنی رایگان بهترین وکیل بانکی در تهران استفاده کنید. همیشه مشورت با یک فرد آگاه قبل از هر کاری، کارساز خواهد بود.

استمهال چیست؟

در هنگام رسیدگی به یک پرونده ممکن است این اتفاق بیفتد که یکی از طرفین پرونده به قاضی پرونده بگوید که اسناد و مدارک جدیدی دارد و می‌خواهد آنها را به دادگاه ارائه کند.

در چنین شرایطی این فرد از دادگاه تقاضای استمهال برای دریافت مهلت می کند اگر دلایل و مدارک قوی و مستند باشد پاسخ قاضی نیز مثبت خواهد بود استمهال از دادگاه مواردی موجه بوده و مورد پذیرش دادگاه واقع می‌شود که قانون مورد استمهال از دادگاه کاربرد دارد و به شرح زیر می باشد
ماده ۲۲۰ ادعای جعلیت و دلایل آن به دستور دادگاه به طرف مقابل ابلاغ خواهد شد در صورتی که طرف به استفاده باقی باشد موظف است طی ده روز از تاریخ ابلاغ اصل سند موضوع ادعای جعل را به دفتر دادگاه تسلیم کند. مدیر دفتر پس از دریافت سند آن را به نظر قاضی دادگاه رسانیده و دادگاه آن را دریافت میکند .
چنانچه در زمان مقرر صاحب سند از برگرداندن آن به دفتر خودداری کند سند از عداد دلایل خارج خواهد شد تبصره:
در مواردی که وکیل یا یک نماینده قانونی دیگر در دادرسی دخالت داشته باشد چنانچه دسترسی به اصل سند نداشته باشد حق استمهال دارد و دادگاه مهلت مناسبی برای ارائه اصل سند به او خواهد داد.

تقاضای استمهال

همان طور که گفته شد معنی استمهال مهلت گرفتن از دادگاه می باشد و در صورتی که یکی از طرفین پرونده در دادگاه از ۲ مدارک جدیدی داشته باشد که بخواهد به قاضی ارائه دهد تقاضای استمهال خود را به دادگاه ارائه می‌دهد. در صورتی که مدارک جدید قابل استناد باشند قاضی به تقاضای استهمال فرد پاسخ مثبت داده و برای رسیدگی به پرونده یک وقت جدید تعیین می‌کند.

ممکن است بپرسید در چه مواردی تقاضای استهمال پذیرفته میشود.یکی از مواردی که باعث پذیرش تقاضای استحمال یکی از طرفین پرونده می‌شود این است که فرد بتواند ثابت کند که اسناد و مدارک او در یک گاوصندوق وجود داشته و دسترسی به آن در آن زمان ممکن نبوده است.

تقاضای استمهال

 استمهال چک چیست ؟

استمهال چک در مواردی پیش میاید که کسی که به عنوان صادر کننده چک شناخته شده برای عدم پرداخت چک در زمان مقرر شده از دادگاه مورد نظر تقاضای استهمال چک میکند.

قانون صدور چک در استمهال چک

الف. در زمانی که وجه چک قبل از حضور متهم در نزد بانک تامین شده باشد.
ب. در صورتی که استهمال متهم برای پرداخت وجه که مورد پذیرش قرار گیرد.
در رابطه با استهمال چک جایگزین قرار وجه الضمان را نیز پیش بینی کرده است اما در مورد که وجه چک در بانک تأمین شده باشد راه کاری صورت نگرفته است.

اداره حقوقی قوه قضاییه در دو نظریه به صدور قرار متناسب دیگر در این فرض اظهار عقیده نموده است در صورتی که بعد از مهلت داده شده صادر کننده چک موفق به جلب رضایت شاکی نشود و با حضور متهم قرار وجه الضمان برای او صادر گردد وثیقه گذار یا کفیل وی با صدور قرار از مسئولیت جدا خواهند شد.
استمهال بدهی بانکی یالی و ارزی طبقه‌بندی شده در وصل سررسید و معوق بر اساس دستورالعمل طبقه بندی بانک مرکزی با موافقت بانک‌ها و موسسات را می‌توان حداکثر برای ۵ سال برای یک دوره استمهال نمود.

پیشنهاد مطالعه: یکی دیگر از اسناد بانکی و تجاری برای تسهیل تجارت، سند رهنی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله سند رهنی چیست را مطالعه کنید.

نمونه تقاضای استهمال از دادگاه

نمونه تقاضای استهمال از دادگاه میتواند شامل موارد زیر باشد:

طبق ماده ۲۲۰ در صورتی که ادعای جعلی بودن یک سند و دلایل آن به دستور دادگاه به طرف مقابل ابلاغ شود در صورتی که طرف به استفاده باقی باشد و وظیفه دارد که در مدت ده روز از تاریخ ابلاغ اصل سندی که در مورد آن ادعای جعل وجود دارد را به دفتر دادگاه ارائه دهد. مدیر دفتر دادگاه در صورتی که سند اصلی را دریافت کرد باید آن را به نظر قاضی دادگاه برساند و سپس است دادگاه آن را مهر و موم می کند.

طبق ماده ۲۳۴ هر کدام از طرفین دعوا می توانند شاهدان خود را با ذکر علت جرح نمایند. در صورتی که بعد از صدور رای دادگاه مشخص شود که قبل از ادعای گواهی جهاد جر موجود بوده ولی برای دادگاه مخفی مانده و رای صادر شده دادگاه مستند به آن گواهی باشد در این صورت این مورد از موارد نقض بوده و در صورتیکه جهات جهر بعد از صدور رای دادگاه اتفاق افتاده باشد در دادگاه موثر نخواهد بود.

یکی از موارد تقاضای استهمال از دادگاه برای جرح گواه از دادگاه می باشد که تقاضای استهمال کرده و به مدت یک هفته می تواند مدت بخواهد.

پیشنهاد ویژه: اگر در گیر مسائل کیفری چک و سفته شدید، حتما از مشاوره تلفنی رایگان وکیل کیفری متخصص در تهران استفاده کنید.

نمونه تقاضای استهمال از دادگاه

نمونه متن استمهال

در این قسمت مقاله تعدادی تصویر نمونه متن استهمال را برای شما قرار داده ایم تا آگاهی بیشتری برای متن استهمال بدست اورید.

نمونه متن استمهال

قسمت 2 نمونه متن استهمال

نمونه بهترین متن استمهال

قسمت 3 و 4 نمونه متن استمهال

نمونه ای از متن استمهال

 

جامع ترین متن استمهال

 

تفاوت امهال بدهی و استمهال بدهی

امهال بدهی به این معنی میباشد مهلت دادن به بدهکار جهت بازپرداخت باشد که در این جریمه تاخیر نیز لحاظ نمی‌شود و این دقیقاً در مقابل استمهال بدهی قرار می‌گیرد چرا که استمهال بدهی نیز نوع دیگری مهلت داد نمی باشد اما با این شرط که اصل فرع و جریمه های مستعمل یک تکه شده و در قالب وام یا بدهی جدید با عقد قرارداد جدید تمدید خواهد شد.

البته معنی دو واژه فوق از نظر لغوی یکی بوده و در عمق شمالی به شکل تعریف فوق استفاده می شود تعریف دو واژه مذکور به صورت بوده و قانون و استاندارد خاصی نداشته و در برخی موارد به ویژه در قراردادهای بانکی و غیره تعریف های دیگر را نیز از استمهال دیده‌ایم.
برای کاهش فشار بر مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا مقرر شد سررسید وام های مرتبط با کسب و کارها و برخی دیگر امام ها دو ماه به عقب بیفتد بنابراین با گیرندگان و تسهیلات گیرندگان به واسطه تمهیدات یادشده در دوره مذکور مشمول جریمه و کارمزد اضافی نمی شوند همچنین چنانچه مطالب مصوبه در بازه زمانی مذکور در طبقات غیر جاری طبقه بندی می گردد مشتری یاد شده بابت مطالب مذکور مشمول ممنوعیت های ناظر بر اساس دارای بدهی غیر جاری نمی باشد.

شرایط استمهال بدهی بانکی

بانک مرکزی شرایط حال بدهی بانکی را ابلاغ کرده است ورالعمل بر بانک مرکزی در این رابطه با استناد به بند ۲۹ بودجه ابلاغ شده که در آن موسسات مالی و اعتباری موظف شده‌اند با درخواست متقاضی و پس از تایید هیئت مدیره بانک اصل و سود قبل و بعد از سررسید تسهیلات ریالی و ارزی سررسید شده و معوقه پرداختی به فعالان اقتصادی را که در بازپرداخت اقساط تسهیلات به دلیل موجه دچار مشکل شده‌اند برای یک بار و تا ۵ سال تقسیط کنند.

پیشنهاد مطالعه: ضمانت نامه بانکی یکی دیگر از ابزار تسهیل در معاملات تجاری است. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ضمانت نامه بانکی چیست را مطالعه کنید.

شرایط استمهال بدهی بانکی

در بند ۲۹ بودجه سال جاری به هدف حمایت از تولید و اشتغال بانکها و موسسه های مالی و اعتباری موظف هستند با درخواست متقاضی و پس از تایید هیئت مدیره بانک اصل و سود قبل و بعد از سررسید تسهیلات ریالی سررسید شده و زمان پرداختی به اشخاص حقوقی بابت فعالیت در امور تولیدی صنعتی معدنی کشاورزی و خدماتی را که در پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی به دلایل موجه دچار مشکل شده بودند برای یک بار و تا ۵ سال تخفیف و از سرفصل مطالبات سررسید گذشته خارج کنند.
بر اساس این بند از بودجه با تایید هیئت مدیره بانک ها تعیین تکلیف تا آن زمان و انجام تسویه حساب کامل مورد تایید بانک موسسه مالی اعتباری بخشیده می‌شود به گونه‌ای که در این موارد تفاوتی میان سود قبل و بعد از سررسید وجود نخواهد داشت.

دستورالعمل بانک مرکزی در رابطه با استمهال

بانک مرکزی دستورالعمل جدیدی را با استناد به بند ۲۹ قانون بودجه امسال به بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرده در دستورالعمل اجرایی بند ۲۹ قانون بودجه امسال تشخیص دلایل موجه استمهال بدهی واحدهای تولیدی بر عهده موسسه اعتباری گذاشته می شود. همچنین در ماده ۳ این دستورالعمل تعیین تکلیف بدهی هایی که در سرفصل قرار می‌گیرند در اختیار هیئت مدیره موسسه اعتباری قرار می گیرد.
در این دستورالعمل ذکر شده که صرفاً تسهیلات ارزی از محل منابع داخلی موسسات اعتباری شامل بند ۲۹ قانون بودجه امسال خواهد بود. همچنین تقسیط بدهی ناشی از تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی برای تاخیر بر اساس دستورالعمل‌های مربوط خواهد بود و شامل مفاد این دستورالعمل نمی باشد.

پیشنهاد مطالعه: قرارداد مضاربه یکی از راه های دریافت تسهبلات از بانک است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله قراداد مضاربه چیست را مطالعه کنید.

معنی استمهال تسهیلات

معنی استمهال تسهیلات به معنی ارائه مدارک و اسناد معتبر به دادگاه برای دریافت مهلت برای پرداخت تسهیلات میباشد.در صورتی که قاضی نسبت به استمهال تسهیلات موافقت کند این مهلت به طرف پرونده داده میشود.

معنی استمهال تسهیلات

معنی استمهال وام چیست

معنی استمهال وام به معنای مهلت گرفتن واحد های صنفی و تولیدی و صنعتی و کسب و کارهای بزرگ برای پرداخت بدهی و دیون بانکی و غیربانکی می باشد. استمهال وام بانکی بهمن ماه مهلت خواستن برای پرداخت قسط ها و دیون وام به بانک می باشد.

پیشنهاد مطالعه: قرارداد مشارکت مدنی بانک راهی برای دریافت وام و تسهیلات بانکی درازمدت است. برای کسب اطلاعات مفید در این مورد مقاله قراداد مشارکت مدنی بانک چیست را مطالعه کنید.

معنی استمهال اقساط

همانطور که از اسم این کلمه مشخص است معنی استمهال اقساط مهلت خواستن برای پرداخت قسط های بانکی می باشد.گاهی امکان دارد بانک ها با موافقت بانک مرکزی اقدام به استمهال اقساط نمایند و به مشتریان خود برای پرداخت  اقساط مهلت مشخصی بدهند. تقاضای استمهال اقساط برای مساعدت و حمایت از تحصیلات گیرندگان حقیقی و حقوقی بانک ها می باشد. لازم به ذکر است که تقاضای استهمال اقساط باید توسط بانک عامل به صندوق توسعه ملی ارسال شود.

Telegram
Email
Reddit
WhatsApp

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *